‘Nee,’ moet ik dan zeggen. Ik moet het denken, ik moet het
voelen. De leerlingen zijn in mijn lokaal en in mijn lokaal gelden mijn regels.
Het is wellicht aan de late kant om nu mijn regels nog eens te roepen, maar wat
ik wel kan doen, is samen de regels opstellen.
Hoofdstuk 20, tip 5:
Stel samen klassenregels op
Zet jezelf ‘stevig' neer. Wat verwacht jij van
de klas? Wat mogen ze van jou verwachten? Dat geldt zowel voor de lesinhoud als
voor de omgang met elkaar. Stel verder samen met de klas vijf klassenregels op
die sturend zijn, niet straffend. En houd iedereen daar consequent aan.
Vijf regels biedt
overzicht. Vijf sturende – en dus niet straffende – regels biedt mogelijkheden.
En het samen opstellen van de klas, uiteraard wel onder mijn leiding (en niet
onder die van hen!) biedt inspraak van de leerlingen. Dit is wat ik nodig heb.
Mijn 2havo-leerlingen
worden steeds drukker, steeds lastiger en luisteren steeds slechter. Dit is wat
ik moet doen. Deze week ga ik, samen met de klas, vijf regels opstellen. Mijn
doel? Een fijn leerklimaat voor de leerlingen. Met nadruk op fijn, maar zeker
ook met nadruk op ‘leer’klimaat, want tot nu toe is dat leren bij veel
leerlingen nog niet helemaal gelukt.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten