Ook vandaag wil ik weer per verandering vertellen wat de
vorderingen zijn. Pak een kopje thee en lees mee.
Verandering 1:
Onvoldoendes van de leerlingen
De vorige keer was hier nog weinig over te vertellen, omdat
ik toen nog geen toetsen had gegeven. Ik ben nu al een stapje verder. Ik heb de
toetsen afgenomen, nagekeken, opgeschreven (in mijn grote map) wat er bij de
leerlingen met een onvoldoende verkeerd ging en ik heb zelfs de vragenlijsten
laten invullen door de leerlingen. Alles loopt op rolletjes! Ik vond het wel
veel werk, zeker om ook de toetsen te kopiëren en bij iedereen op te schrijven
wat er niet goed ging. Maar ik denk maar zo: later zal ik er blij mee zijn!
Verandering 2: De
opstelling in mijn lokaal
Oeps. Nee, hier heb ik nog niets mee gedaan. Maar dat heeft
een reden. Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik pas de tafels in groepjes ga
zetten zodra ik alle klassen onder controle heb en ook pas als ik écht alle
namen ken, dus ook als de leerlingen door elkaar zitten.
Verandering 3:
Huiswerkcontrole
De huiswerkcontroles in de brugklassen worden saai. Per les
kan ik met gemak tien schriften uitgebreid controleren, omdat alles er geweldig
uitziet. Tekeningen met potlood, kantlijnen aan de linkerkant, netjes
geschreven enzovoorts. Het enige wat sommige leerlingen ‘vergeten’ is het
nakijken. Hier moet ik klassikaal wat extra aandacht aan besteden.Maar als ik kijk naar de schriften in klas 2havo… Wat een drama. Geen berekeningen, geen sommen overgeschreven, niet nagekeken, assenstelsels en grafieken met pen en bij sommige leerlingen is het huiswerk ook niet af. Bah! Gelukkig zijn die huiswerkcontroles hiervoor bedoeld. Om dit soort dingen te ontdekken en om het aan te pakken.
Verandering 4:
Consequenter zijn bij het geven van straf
Dit is lastig! Ik heb nog steeds niet echt straf hoeven
geven, maar wat ik wel heel lastig vind zijn de toiletbezoeken. Ik wilde niet
dat mijn leerlingen nog naar het toilet zouden gaan tijdens de lessen, maar
toch kan ik het niet laten. Met als gevolg dat er in sommige lessen vijf
leerlingen achter elkaar naar het toilet gaan. Wat moet ik hiermee?
Verandering 5: De
stoelen en de tassen
Ik merk dat, als ik er niets van zeg, dat er ook niets
gedaan wordt. De tassen liggen weer gezellig op een hoopje in het gangpad en de
stoelen worden niet aangeschoven. Herhalen, herhalen, herhalen, ik denk dat dat
het toverwoord is.
Ik ben niet over alle veranderingen tevreden, maar ik denk
dat sommige dingen echt tijd nodig hebben. Ik ga het tijd geven en binnenkort,
over een paar weken, hoop ik een derde reflectie te kunnen schrijven die op
alle punten positief is.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten