Herkenbaar! Ik merk de laatste tijd steeds vaker, met name
in de brugklassen die ik nu heb, dat de vingers de lucht in blijven schieten.
Als ik net één zin van mijn verhaal heb verteld, schieten de handen al omhoog.
Irritant, want ik raak er direct door afgeleid. Een vinger in de lucht staat
voor mij voor het teken om de leerling de beurt te geven en hem of haar een
vraag te laten stellen. En dat doe ik dan ook eigenlijk altijd. Ook als het een
vraag is waarvan ik het antwoord sowieso al in mijn introductie had verwerkt.
Ik weet niet of ik het met deze inleiding goed heb verwoord, maar wat ik dus wil zeggen is dat de leerlingen het geduld niet hebben om je even uit te laten praten. Dat ze hun vinger opsteken is trouwens al een hele prestatie, want het komt steeds vaker voor dat ze hun vraag gewoon door het lokaal heen schreeuwen.
Maar, wat moet je doen met dit soort leerlingen? Ik schreef
net al dat ik een leerling – voorheen – altijd direct de beurt gaf. Na dit
mini-gesprekje met mijn collega ben ik daarvan afgestapt. Ik weet nu dat die
vingers van de leerlingen niet staan voor hun nieuwsgierigheid, maar voor hun
enorme ongeduld. En ik vind dat het toch ook wel een stukje opvoeding van de
docent is om de leerlingen te leren om te wachten tot de docent klaar is met
zijn of haar verhaal.
Daarom doe ik het tegenwoordig anders. Tegenwoordig… Ik
bedoel dus sinds afgelopen week. Als ik mijn zegje nog niet heb afgerond en ik
zie vingers de lucht in gaan, gebaar ik met mijn hand dat ze moeten zakken. ‘Je
mag straks iets vragen,’ zeg ik dan. En als het daarna nog eens gebeurt, zeg ik
er niets bij. Dan is een gebaar voldoende. Zodra ik heb gezegd wat ik wilde
zeggen, vraag ik: ‘Wie wil daar nog iets over vragen?’ En dan pas mogen ze hun
vraag stellen.
Dit is niet alleen bij een introductie van de les, maar ook
bij de uitleg. Ik leg eerst de theorie uit, geef de leerlingen aan dat ze hun
vraag moeten onthouden, en wanneer ik klaar ben, mogen de leerlingen hun vraag
stellen. Voor mij werkt dit veel beter, omdat ik zo minder lang met de uitleg
bezig ben (omdat ik niet elke keer word onderbroken) en omdat ik me niet zo
erger aan de ongeduldige leerlingen.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten