Ik heb drie keer op een HAVO/VWO-school stage gelopen. Mijn
eerste stage was op mijn eigen middelbare school. Ik heb er slechts drie keer
lesgegeven, daarna had ik het al snel gezien. Ik kon totaal niet overweg met
mijn stagebegeleider, daarover later meer, en mijn begeleidster van de
hogeschool zei ook dat het beter voor me was als ik daar weg zou gaan. Mijn
tweede stageschool was de school met internationale schakelklassen. Dit is
absoluut niet te vergelijken met een reguliere HAVO/VWO-school, omdat de nadruk
vooral ligt op het leren van correct Nederlands. Mijn derde HAVO/VWO-ervaring
is op de school met daltononderwijs. Pas hier zag ik goed het verschil tussen
een VMBO-school en een HAVO/VWO-school.
Mijn voorkeur ging altijd uit naar een hoger niveau om les
aan te geven. Ik ben ook begonnen op de universiteit, omdat ik graag de bovenbouw
van HAVO en VWO les wilde geven. Ik heb zelf een VWO-diploma gehaald en ik kon
me totaal niet inleven in VMBO-leerlingen. Daarnaast vond ik het niveau van de
stof op HAVO en VWO beter bij mij passen. Er zat meer uitdaging en diepgang in.
Ook heb ik gemerkt dat de leerlingen veel nieuwsgieriger zijn, wat ik alleen
maar leuk vind.
Als je mijn ervaringen op het VMBO leest, weet je dat mijn
mening over deze leerlingen heel erg is veranderd. Ik denk dat ik de leerlingen
op dit niveau juist leuker vind dan op het VWO. Ze zijn veel directer, ze staan
vaker open voor andere werkvormen en je kunt veel meer met ze lachen. Ik
twijfel dan ook heel erg wat ik leuker vind. De reden dat ik nu heb gekozen om
op een HAVO/VWO-school te werken, heeft puur te maken met de veiligheid. Ik heb
op het VMBO vaker problemen gehad met orde houden dan op de hogere niveaus en
omdat ik vanaf nu (veel) minder begeleiding ga krijgen, leek het mij
verstandiger om te kiezen voor een HAVO/VWO-school.
Nog even mijn voor- en nadelen op een rijtje.
Voordelen
Het is makkelijker op orde te houden
De stof is uitdagend en heeft diepgang
Ervaring op een hoger niveau is makkelijk als je door wilt stromen naar een eerstegraadsopleiding
Nadelen
De leerlingen zijn minder direct
De leerlingen staan minder open voor activerende werkvormen
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten