donderdag 31 januari 2013

Mijn klassen: klas 2a

Over mijn 2havo-klas heb ik al het nodige geschreven. Toch nog maar een blogje over deze klas, voor de volledigheid.

Ik kan mijn eerste les in deze klas nog wel goed herinneren. Ik had in mijn rooster gezien dat ik ze drie dagen het eerste uur zag. Ik grapte nog dat ik hoopte dat ze wel een leuke klas zouden zijn, omdat ze anders al mijn dagen zouden verpesten. Ze moesten lachen, maar meer met het idee van: “Ze zal er nog wel achter komen wat voor leerlingen we zijn.”

En ik heb het geweten hoor. Mijn 2havo-klas is een klas waar ik nachten wakker van zou kunnen liggen, als ik dat zou toestaan. Het is een klas die echt mijn hele dag kan verpesten, als ik dat zou toestaan. Het is een klas waardoor ik een hekel zou kunnen hebben aan alle 2havo-leerlingen, als ik dat zou toestaan. Ik eindig heel bewust mijn zinnen op deze manier, omdat ik het niet toesta om mijn dagen te laten verpesten door deze 24 leerlingen. Als ik deze klas anderhalf jaar geleden had gehad, zou ik elke dag piekerend en misschien zelfs huilend in slaap zijn gevallen. Ze letten niet op, verpesten de klassikale uitleg, maken het huiswerk niet, nemen hun spullen niet mee, halen dramatische cijfers. Dat zouden genoeg redenen kunnen zijn. Maar ik heb al heel vroeg in het schooljaar geaccepteerd dat de klas nu eenmaal zo is en het doet me nu niet heel veel meer.

Weet je, zo erg zijn die leerlingen ook helemaal niet. Eén op één zijn zeker 20 van de 24 leerlingen schatjes. Ik kan goed met ze praten en ik kan me ook prima inleven in ze. Er zitten alleen wat “rotte appels” tussen, als ik het even zo kort door de bocht mag zeggen. Achter die leerlingen schuilt wel een heel verhaal en dat probeer ik me ook elke keer weer te realiseren, maar het blijft een feit dat er in ieder geval één leerling in deze klas zit die hier niet hoort te zitten. Een leerling die de sfeer verpest voor iedereen. Hij trekt andere leerlingen met zich mee en probeert een front tegen de school te vormen. Van 1gymnasium “afzakken” tot 2havo, dan ook nog een jaar blijven zitten en vervolgens alle docenten en het andere personeel tegen je hebben. Daar komt nog een hoop andere shit bij kijken wat dit allemaal heeft veroorzaakt. Ik snap het ook best, dat deze leerling zich gedraagt zoals hij nu doet. Het is alleen jammer dat niet alleen ik, maar ook zijn klasgenoten hier de dupe van zijn.

Waarom? De leerlingen hebben een concentratieboog van 0,0. Ik heb ooit eens gehoord dat er twee soorten motivaties zijn: een intrinsieke en een extrinsieke. Het ene komt van binnenuit, de andere is je omgeving. Bij zeker de helft van de klas zit het wel goed met die intrinsieke motivatie. Ze willen het en ze zouden het ook kunnen. De extrinsieke motivatie is alleen ver te zoeken, omdat de orde wordt verstoord door de leerling hierboven en “zijn aanhangers”. En dat is jammer.

Gelukkig zijn er ook genoeg dingen over deze klas te vertellen. Eén op één zijn het schatjes, kan ik goed met ze praten en willen ze het ook echt wel. Ze hebben humor, ze vinden het leuk als ik weer eens een activerende werkvorm heb verzonnen (wat helaas te weinig voorkomt…) en ze zwaaien altijd heel uitbundig naar me als ik langs het lokaal loop waar ze op dat moment les hebben.

De leerlingen hebben helaas de pech dat ze in deze klas terecht zijn gekomen én dat ze vorig jaar beroerd les hebben gekregen in wiskunde. In één jaar hebben ze zeker drie wiskundedocenten voor hun neus gehad en de uitleg was helaas niet altijd zo goed. De basis ontbreekt, waardoor ze nu te lage cijfers halen voor mijn vak om over te kunnen naar het volgende jaar…

Er wordt heel wat af-besproken om deze jongen zo snel mogelijk van school af te krijgen. Helaas is er tot nu toe geen enkele school in de omgeving die deze luie, ongeconcentreerde, ongemotiveerde probleemjongen wil aannemen. Ik heb toch ook best wel met hem te doen…

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten