zaterdag 2 februari 2013

Dagboek: Een nieuw rooster! (#20)

Deze week was mijn eerste week van het nieuwe rooster en vooral de maandag beviel me erg goed. Op maandag hebben ze bij mij alleen de eerste drie uur ingepland, dus dan ben ik om 10.45 al klaar. Deze week was helemaal fijn: door de vergaderingen is er een 40 minuten-rooster. Gevolg: om 10.15 al vrij! Tijdens toetsen is 40 minuten wel erg kort, maar verder zou ik er geen problemen mee hebben om altijd 40 minuten per les te hebben!

Op dinsdag merkte ik een groot nadeel aan mijn nieuwe rooster. Dat ik heerlijk kon uitslapen was wel erg prettig, maar het lesgeven aan 2havo op het 8e uur is alles behalve fijn. Ze waren niet vooruit te branden en ik heb ook geen poging gedaan om ze wel rustig en aan het werk te krijgen. Een goede docent zou dit natuurlijk heel anders aanpakken, maar ik had al mijn energie al aan mijn brugklassen gegeven. En dan moet je kiezen: de klas laten kloten en je erbij neerleggen of te veel energie verspillen aan een klas, waardoor je zelf met een rotgevoel naar huis gaat omdat je bij voorbaat al wist dat het een mission impossible was. Ik denk dat het voor mij persoonlijk een goede keuze is geweest en de klas had er ook geen problemen mee. Na de les heb ik meteen een mail verstuurd naar de roostermakers: vanaf volgende week heb ik de klas gewoon weer het eerste uur. Dan maar niet uitslapen en dan maar drie tussenuren erbij...
Mijn fietsbel heeft overigens weer goed zijn werk gedaan. Drie leerlingen strafwerk, maar hierdoor leren ze wel dat ik mijn regels en straffen consequent toepas, hoe lief ik je ook vind.
 
Mijn vrije dag, woensdag, was helaas wat minder fijn. Al eerder deze week had ik een afspraak met een bedrijf bij mij thuis. "Ergens" tussen 13.00 en 17.30 zouden ze langskomen. Ik heb gewacht, gewacht en gewacht, maar nee... Mijn deurbel ging niet. Woensdag had ik een afspraak met een ander bedrijf, dit keer tussen 10.00 en 12.00. Nu kwamen ze wel, maar de woningbouw stuurde een schilder om mijn lekkage te verhelpen. Tja, dat werkt niet. Heb ik dus weer voor niets zitten wachten.

Ik weet niet zo goed wat ik van mijn donderdag moet vinden. Mijn lessen gingen best goed. Het grote minpunt van de dag was wel dat mijn beamer het niet deed. Gelukkig kan ik wel goed improviseren, dus dat was het probleem niet. Maar ik vond het gewoon jammer dat hij waarschijnlijk gisteren kapot is gegaan en dat die collega's het dan zelf niet even meldt bij de ICT-afdeling.
Maar mijn fietsbel werkte wel weer goed. Opnieuw leerlingen strafwerk, maar daar leren ze (hopelijk) van!

Vrijdag ging ik met veel doodsangsten tegemoet. Nee, dat is over dreven. Maar ik wist wel dat het een stressvolle dag zou worden. Ten eerste had ik vijf lesuren achter elkaar gepland zijn, voor het eerst in mijn hele geschiedenis. Nou ja, mijn geschiedenis als docent dan. Dus dat was al even slikken. In mijn enige pauze had ik een overleg met een collega. Maar wat ik echt het vervelendste vond is dat ik zowel mijn 2havo-klas als mijn 3havo-klas die dag les moest geven. Dat is ook nog niet eerder voorgekomen.
In mijn brugklassen heeft mijn fietsbel weer goed gewerkt. Nu ik dit schrijf bedenk ik me ineens dat ik vergeten ben om aan twee leerlingen strafwerk te geven. Oeps! In mijn 2havo-klas heb ik ook geprobeerd om de bel te gebruiken, maar hier werkte het averechts. De leerlingen kregen er lachstuipen van en nu weet ik niet zo goed of ik het toch moet doorzetten of dat ik het gewoon maar bij mijn brugklassen laat.

Fijn weekend!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten