woensdag 10 april 2013

10 stappen om... de tafeltjesavond voor te bereiden

Ik heb voor vandaag een andere draai gegeven aan mijn “10 redenen om…”-lijstjes. Vandaag geef ik tien stappen om de tafeltjesavond voor te bereiden.

Jawel… Het is weer zo ver. Vanavond krijg ik weer zeven gesprekken met ouders. Maar welke voorbereiding ging daar aan vanaf? Lees hier mijn tien stappen om zo’n gesprek voor te bereiden.

Tien stappen om de tafeltjesavond voor te bereiden:
1. Koop een kladblokje (of in mijn geval: graaf er één op uit een ladekast) en reserveer voor alle leerlingen enkele bladzijdes.
2. Soms hebben de ouders al een notitie ingevoerd waarom ze komen. Zo gaat dat bij ons op het werk. Schrijf deze notitie bij de juiste leerling.
3. Vraag aan de leerling zelf wat de reden van het bezoek is. Wat gaat er mis bij de leerling? Waar heeft hij/zij moeite mee? Noteer dat uiteraard ook in het boekje.
4. Ga in gesprek met de afdelingsleider en/of de mentor. Dit is vooral bij één leerling van mij erg nuttig. Ik had geen flauw idee waarom hij naar de tafeltjesavond wilde komen, omdat al zijn cijfers boven de 5,5 zijn.
5. Bekijk alle cijfers die de leerling gehaald heeft, zowel voor de huidige periode als de voorgaande periode(s). Deze kun je uitprinten en meenemen naar het gesprek.
6. Zoek de rapportcijfers van de andere vakken op. Hier kun je vaak ook een hoop concluderen. Is de leerling alleen slecht in jouw vak of haalt de leerling over de gehele linie slechte cijfers?
7. Ga bij jezelf na hoe het gedrag van de leerling in de klas is. Hoe is zijn/haar concentratie? Hoe is de werkhouding tijdens het zelfstandig werken? Hoe ligt de leerling in de groep? Schrijf dit ook op in het kladblok.
8. Haal je overige administratie erbij. In een multomap houd ik bij hoe vaak een leerling een boek of schrift niet bij zich heeft en hoe vaak een leerling het huiswerk niet heeft gemaakt. Als een leerling vaak zijn huiswerk niet maakt (en ook niet inhaalt) zegt dat wel iets over de leerling.
9. Bedenk alvast oplossingen. Ik vind het lastig om ter plekke een oplossing te bedenken voor eventuele problemen of moeilijkheden. Daarom bedenk ik deze van tevoren. Hierbij neem ik het heel breed: ik verzin voor allerlei mogelijke problemen een oplossing. Lukt het de leerling niet om thuis huiswerk te maken? Dan blijft de leerling ’s middags langer op school om het in een stilteruimte te maken. Heeft de leerling vaak geen huiswerk gemaakt? Dan blijft de leerling ’s middags net zo lang zitten tot alles af is. Kan de leerling zich niet concentreren achteraan de klas? Dan maak je een nieuw plattegrondje waarbij de leerling vooraan in de klas zit. Vind de leerling het moeilijk om iets te vragen? Dan vraag ik af en toe aan een leerling of hij/zij een vraag heeft. En zo zijn er nog veel meer problemen én oplossingen.
10. Verzin over iedere leerling ook iets positiefs. Bij de ene persoon is het makkelijker dan bij een ander. Maar over iedereen valt wel iets positiefs te vertellen. Schroom ook niet om deze complimenten drie of vier keer te vertellen. Hoe vaker, hoe beter. (Al is tien keer een beetje overdreven…)

Succes!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen