Maar wat ik echt het meest saaie vind… De rekenles! Op
vrijdag geef ik één lesuur rekenen aan mijn 3havo-klas. En serieus, daar zie ik
de hele week tegenop. Ik zal een korte beschrijving geven van hoe zo’n les er
uit ziet: de leerlingen druppelen binnen, ze pakken hun spullen (nadat ik het
vijf keer heb gevraagd), ze kijken de huiswerkopgaven na met de antwoorden die
ik op het bord heb gezet en als ze daarmee klaar zijn, maken ze sommetjes voor
het huiswerk voor de volgende les. Kortom: ik val er echt bij in slaap.
Ik weet ook niet hoe ik de lessen leuker moet maken. De
leerlingen moeten uit de rekenboeken werken die door de school besteld zijn en
elke week moet er één hoofdstuk gemaakt worden. Veel ruimte om daarvan af te
wijken is er niet, want de proefwerken voor het hele derde leerjaar zijn hetzelfde
en worden ook in dezelfde week afgenomen.
Veel uitleg hoef ik tijdens de lessen ook niet te geven.
Onder elkaar optellen en vermenigvuldigen lukt de meeste leerlingen wel,
rekenen met breuken krijgen ze vaak genoeg in de wiskundeles en de
verhoudingstabellen en het rijtje van kilometer naar millimeter kunnen ze
inmiddels dromen. Als ik dat klassikaal moet uitleggen, zit 80% van de klas
zich toch te vervelen. De enkele leerling die er wel moeite mee heeft, krijgt
één op één uitleg van mij. En dat komt niet heel vaak voor.
Ik weet dat mijn collega’s bezig zijn met het regelen van
andere rekenboeken. Rekenboeken waarvan de inhoud meer aansluit bij het
rekenexamen wat de leerlingen binnenkort op hun eindexamen kunnen verwachten.
Contextrijkere sommen, waarachter een hele oplossingsmethode schuil gaat. Ik
hoop dat die boeken er al snel komen, want dat maakt het voor mij ook iets
leuker om les te geven. Wat serieus, hoe kun je een som als 83 × 472 leuk
uitleggen?
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten