Ik stuurde drie leerlingen eruit,
ik gaf honderd waarschuwingen, ik heb miljoenen keren binnensmonds gevloekt en
ik bleef maar naar de klok kijken of de bel al zou gaan. Vijf minuten voor de
bel had ik het echt niet meer. “Ga allemaal op jullie eigen plek zitten. Ik
trek het niet meer.”
Hoofdstuk 1, tip 6:
Evalueer ook met je klas
Je kunt niet alleen
veel leren van het commentaar van je begeleider, ook de leerlingen kunnen je
waardevolle feedback geven. Evalueer dan ook met de kinderen in je klas wat er
goed is gegaan. Meestal zeggen ze eerst alleen maar dat ze het wel leuk vonden,
maar dan moet je nog even doorvragen. Vaak komen ze met goede, scherpe tips en
opmerkingen. Dat je zo vaak ‘ssst’ zegt, bijvoorbeeld.
“Ik ga heel eerlijk tegen jullie
zijn. Ik vind het heel moeilijk om jullie te helpen én om tegelijkertijd de
rest van de klas in de gaten te houden. Ik heb gemerkt dat dit in deze klas
bijna niet te doen is. Ik wil iedereen dolgraag naar een hoger cijfer helpen,
maar dat lukt niet als het ondertussen een dierentuin is in het lokaal. Dus
hebben jullie tips voor me hoe ik jullie kan helpen én tegelijkertijd de klas
in de gaten kan houden?”
En ja, daaruit kwamen een
heleboel tips. Niet allemaal even bruikbaar, maar dat deed er op dat moment
even niet toe. Ik wilde ze laten zien dat ik er echt wel bij stil stond dat
mijn lesgeven anders moet en ik wilde hun mening daar ook over horen. De
volgende dag zijn we daar op doorgegaan.
Ik heb de tip gelezen in het
eerste hoofdstuk, “Stage”, maar ik vind hem hier niet helemaal op zijn plek
staan. Ja, natuurlijk moet je tijdens je stage met je klas evalueren. Maar ook
nog het jaar erna, en ook nog vijf/tien/twintig jaar later. Het probleem met
lesgeven is dat jouw manier van werken misschien bij de ene klas wel heel goed
werkt, maar in de andere klas totaal niet. Je zult dus altijd moeten blijven
evalueren. Alleen of, zoals in deze tip staat beschreven, met de klas.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten