zaterdag 15 juni 2013

Dagboek: Waar blijft de vakantie? (#36)

Het weekend heb ik weer helemaal op kunnen laden. Zaterdag heb ik een groepsles gevolgd bij mijn sportschool (leuk!), 's avonds ben ik met mijn vriend naar de bioscoop geweest. Zondag hebben we een lange fiets(hij)- en scooter(ik)tocht gemaakt van zo'n drie uur en daarna zijn we met mijn vader uit eten geweest, met een bezoekje aan familie als afsluiting. Deze week begon ik dus vol energie!

Op maandag stond ik even stil bij de lastige dingen van het docent-zijn. Zo stond er een leerling aan mijn bureau om te vertellen dat hij zijn huiswerk niet had gemaakt, omdat hij zijn hond in het weekend heeft laten inslapen. En ik had een behoorlijk lastige leerling in de klas die het moeilijk vond (en vind) om naar me te luisteren wanneer ik zeg dat hij, net als de rest van de klas, in stilte met werken. Pfff.

Dinsdag is voor mij een compleet lege bladzijde. Ik zou absoluut niet meer weten wat ik die dag heb meegemaakt. Begin ik dan nu al af te takelen?

Woensdag had ik een heerlijke, maar volle dag. Toetsen nakijken, cijfers invoeren, sportschool (weer de groepsles), de markt, boodschappen, blogs schrijven... Voor ik het wist, was de dag weer voorbij.

Donderdag en vrijdag had ik twee vermoeiende dagen. Ik denk dat ik de laatste weken zwaarder vind dan alle voorgaande weken bij elkaar. Heel veel leerlingen gaan volgend jaar naar een lager niveau en doen dus niet meer serieus mee in de les. Ze hebben alles al opgegeven en zitten alleen nog in de les “omdat het moet” en om hun medeleerlingen af te leiden. Verschrikkelijk irritant, want het kost mij tien keer zo veel energie.

Donderdagmiddag heb ik dan ook helemaal niets zinnigs meer gedaan. Toen ik thuis kwam ben ik in pyjama op bed gaan liggen en heb ik twee films gekeken en ruim honderd bladzijdes gelezen. Om half elf vielen mijn ogen dicht. Je zou denken dat ik na zo’n middag/avond volledig ben opgeladen voor de volgende dag, maar niets is minder waar.

Vrijdag vrat namelijk net zo veel energie, misschien nog wel mee. Zeurende en irriterende bruggers, puberende 2havo-leerlingen en eigenwijze 3havo-leerlingen. Ik zeg: kom maar op met die vakantie!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten