maandag 15 juli 2013

Verandering #1

Dit was mijn eerste jaar als docent en ik heb meerdere keren gemerkt dat ik ergens tegenaan ben gelopen. Vanaf volgend jaar wil ik dus het een en ander gaan veranderen. Eén van deze punten is dat ik wat beter ga kijken naar de onvoldoendes van de leerlingen.
 
Ik heb regelmatig gewerkt dat een leerling een onvoldoende staat voor het vak wiskunde, maar dat ik niet zo goed weet hoe dit tot stand is gekomen. Natuurlijk zie ik alle cijfers en deze noteer ik ook, maar ik heb geen idee hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen. Vooral in de eerste weken heb ik weinig zicht op de leerlingen, omdat ik simpelweg nog niet iedereen ken. Ik kijk gemakkelijk over leerlingen heen en met een leerlingvergadering kan ik dan echt niet vertellen wat de struikelblokken van deze leerlingen zijn. Ja, oké, dat ze niet opvallen… Dit geldt overigens ook bij de tafeltjesavond. Een ouder van een leerling kan dan een gesprek met mij “bestellen” (soms weet ik even niet het juiste woord te verzinnen, dit is zo’n geval) en aan mij is dan de vraag te vertellen wat de leerling fout doet en hoe deze leerling geholpen kan worden. Tja, soms weet ik dat dus echt niet.
 
Vanaf volgend jaar wil ik dat anders doen en ik heb al een plan van aanpak gemaakt. Er zijn een paar dingetjes die ik anders ga doen en deze zal ik hieronder benoemen, inclusief beschrijving.
- Het eerste punt is dat ik de toetsen van de leerlingen met een cijfer onder de 6,0 ga kopiëren. Bij de ene toets zal dit wat meer werk zijn dan bij de ander, maar zo kan ik wel altijd nog even terugkijken waar een leerling veel fouten heeft gemaakt.
- Ik maak een (digitaal) overzicht van deze leerlingen en schrijf kort op waardoor de leerlingen punten heeft misgelopen (rekenfout, verkeerd gelezen, afrondingsfout, geen berekening enz.).
- Ik laat de leerlingen (die dus onder de 6,0 hebben gehaald) een mini-vragenlijst invullen met daarin de vragen hoe de leerling heeft geleerd, of de leerling het cijfer heeft verwacht en wat de leerling in het vervolg gaat veranderen. Deze mini-vragenlijst is te vinden onder 'Documenten'.
 
En dit wil ik dus allemaal bijhouden in een grote map of iets dergelijks. Het is een heel ijverig plan en het gaat me waarschijnlijk een hoop werk kosten. Ik ben benieuwd hoe lang ik het vol ga houden, maar ik hoop zeker in de eerste periode. Zo sta ik wat langer stil bij de leerlingen die een onvoldoende hebben gehaald en hoef ik niet meer met mijn mond vol tanden te staan (zitten) als ik een oudergesprek of een leerlingvergadering heb.
 
Liefs!
 
P.S. Ik heb een nieuwe categorie toegevoegd, Reflectie. Ik zal de komende tijd meer blogs online zetten waarin ik op mezelf reflecteer. Dan kunnen deze veranderingen zijn, maar ook een keer een reflectie op een slechte les, een gesprek met een ouder of leerling of iets anders waar ik graag op wil reflecteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten