donderdag 26 september 2013

Beloof nooit iets aan je kinderen

Af en toe zoek ik filmpjes om YouTube over lesgeven. Hierbij stuitte ik al eerder op een grappig filmpje, maar ik kwam laatst ook een informatieve video tegen. De titel was ‘17 tips om direct positief les te geven’ (klik) en één van deze tips luidde:

Beloof nooit iets aan je kinderen

Uiteraard bedoelde de man van de voice-over hiermee de leerlingen in de klas. Bij het toelichten van deze tip zegt hij dat hij nooit iets belooft aan de kinderen in zijn klas, omdat hij het dan moet waarmaken. En dat doet hij niet.

Daar heeft hij een punt. Hoe vaak ik al iets aan de leerlingen heb beloofd… En hoe vaak ik mezelf daar al mee de nesten in heb gewerkt! Dat laatste is overdreven, maar ik heb wel avonden gekend dat ik nog tot laat bezig was met het nakijken van toetsen en het invoeren van de cijfers. Bah, wat heb ik een hekel aan ’s avonds werken. Waarom ik het toch beloof aan de leerlingen? Deels omdat het voor mij een stok achter de deur is om direct de toetsen na te kijken – en het dus niet uit te stellen tot een week later – maar ook deels om lief gevonden te worden. Ik vond het vroeger ook fijn om snel mijn cijfers terug te krijgen, dus ik kan me voorstellen hoe het voor deze leerlingen is.

Maar nee. Sinds dit filmpje ga ik het niet meer doen. Die stok achter de deur die zit ook in mijn hoofd. Nakijken doe ik vaak toch vrijwel direct na het afnemen van een toets. Voor die spreekwoordelijke stok heb ik de leerlingen niet nodig. En zo hoeft het ook niet (nogmaals) te gebeuren dat ik met een kop koffie over de toetsen gebogen zit, terwijl ik eigenlijk veel liever in bed lig.

Dus: beloof nooit iets aan je kinderen, want dan moet je het ook waarmaken!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten