vrijdag 6 september 2013

Namen leren #1

Ik wilde vandaag eigenlijk reflecteren op mijn veranderingen die ik dit jaar door wil voeren. Omdat ik daar nog niet extreem veel over te schrijven heb – behalve dat de stoelen nu worden aangeschoven en dat de tassen onder de tafel staan – ga ik het vandaag hebben over de 85 namen die ik deze week heb moeten leren.

Dinsdag zag ik alle kinderen voor het eerst. Woensdag zag ik twee van de drie brugklassen twee uur op een dag. Aan het eind van de woensdag, tijdens de laatste les, wist ik alle namen van één van die brugklassen. Ik vertelde het aan één van de meisjes die voor me zaten.

‘Hoe heet ik dan?’ vroeg ze. Ik noemde haar naam.
‘En ik?’ klonk het meteen van een rij verder. Het jongetje had meegeluisterd en mengde zich meteen in het gesprek. Ook zijn naam noemde ik.
‘En hij?’ Hij wees naar een andere jongen in de klas. Ook zijn naam wist ik. En om te bewijzen dat ik echt alle namen wist, heb ik meteen bij alle andere kinderen uit de klas de naam genoemd.

Na het noemen van de laatste naam werd er door iedereen geklapt. ‘Wat goed van u,’ hoorde ik. En: ‘U bent de eerste!’

Hoe ik het voor elkaar heb gekregen om binnen twee dagen alle namen van de leerlingen uit mijn hoofd te kennen? Ten eerste door van alle leerlingen de naam te vragen bij het voorstellen. Ik heb ze niet allemaal onthouden – het waren er misschien één of twee – maar het is in ieder geval iets. Ten tweede door continu om de naam te vragen als ze hun vinger opstaken. Of door zelf hun naam op te zoeken op het door-de-mentor-gemaakte plattegrondje. Daarbij heb ik ook nog zelf een plattegrond gemaakt en voordat ik de naam opschreef keek ik eerst de leerling aan en noemde ik zijn of haar naam hardop.

Van deze ene brugklas ken ik nu iedereen bij naam. Van de andere brugklassen ken ik bijna iedereen bij naam. Maar… Dat is alleen als ze volgens het plattegrondje zitten. Zodra ze gaan wisselen weet ik het niet meer. Want dan zitten Sanne en Anne niet meer naast elkaar. En Ilse en Ilse ook niet meer…
 
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten