maandag 7 oktober 2013

Hoe kun je leerlingen belonen?

Voor de oktobermaand heb ik iets leuks bedacht voor in één van mijn brugklassen. Ik heb een groot vel gekleurd papier gepakt en daar een tabel op getekend. Links staan alle namen van de leerlingen, bovenin staan vijf opdrachtjes. De eerste opdracht is bijvoorbeeld om een goede beoordeling te krijgen voor het schrift. Daarmee bedoel ik: tekeningen met potlood, berekeningen erbij, netjes enzovoorts. Een andere opdracht is om een opgave voor de klas uit te leggen, om een raadsel te ontknopen en zo zijn er nog twee opdrachten.

Wanneer de leerlingen uit de klas een opdracht voltooid hebben, krijgen zij een sticker. Ik weet namelijk nog hoe geweldig ik het vond om vroeger een sticker te krijgen. Als ze in oktober vijf stickers hebben verzameld, krijgen ze een beloning.

Dan nu de grote vraag: hoe kun je leerlingen belonen? Daar wil ik het vandaag over hebben. Ik neem het iets algemener dan alleen in dit voorbeeld. Dus: hoe kun je een leerling in het algemeen belonen? Ik maak er een lijstje van!

- Geef een compliment.
- Geef een compliment, waarbij ook de klasgenoten het horen.
Een compliment in het openbaar, waarbij ook anderen het horen, is goed voor het zelfvertrouwen van de leerling!
- Geef de leerling een extra opdracht als hij zij klaar is met het huiswerk.
Een extra opdracht klinkt natuurlijk niet leuk, dus je moet het wel leuk verpakken. ‘Wat goed van je dat je al klaar bent. Speciaal voor jou heb ik een extra opdracht.’
- Een dag huiswerkvrij (voor jouw vak)
Je zou een leerling ook een waardebon kunnen geven, zodat hij/zij deze bon later in de maand/in het jaar in kan leveren.
- Ga rond met de snoeptrommel als de hele klas goed heeft gewerkt.
Dit is iets wat ik zo nu en dan doe. Als een klas goed heeft gewerkt, verdienen ze allemaal een kleine beloning.

Overigens is het niet de bedoeling om een leerling constant te blijven belonen. Het kan ook te veel zijn. Je hoeft niet bij elk goed antwoord weer te zeggen hoe geweldig een leerling is. Je hoeft niet vijf keer per week met een snoeptrommel langs te lopen. Je hoeft niet elke week vijftien huiswerkvrij-bonnen uit te delen binnen één klas. Een beloning moet speciaal blijven, net als een compliment.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen