Verandering 1: Onvoldoendes van de leerlingen
Ik blijf er nog steeds bij dat het veel
werk en tijd kost, maar hopelijk pluk ik daar later de vruchten van. Bij een
rapportvergadering, bij een tafeltjesavond, bij een klacht van een ouder of een
leerling…
Verandering 2: De opstelling in mijn lokaal
Ik ken alle namen, ik kan de klassen
redelijk onder controle houden en toch is het me nog niet gelukt om wekelijks
de tafels in groepjes te zetten. Waarom niet? Omdat mijn lokaal zó klein is.
Vorig jaar had ik er geen last van. Ik had klassen met maximaal 26 leerlingen,
dus ik had altijd wat tafels over waar niemand aan hoefde te zitten. Deze
tafels gebruikte ik dan niet bij mijn opstelling. Maar nu… Nee, ik vraag me af
of dit gaat werken.
Verandering 3: Huiswerkcontrole
Vorige keer noemde ik de controles in de
brugklas nog saai: vandaag kan ik eindelijk schrijven dat ik de leerlingen (flink)
kan corrigeren. We zitten nu middenin een hoofdstuk met berekeningen en
tussenstappen en er zijn veel leerlingen die dan “vergeten”. In 2havo heb ik de laatste weken geen schriftcontroles gedaan. Ik had het zo druk in de lessen dat ik er niet aan toe ben gekomen. Dit moet ik dus weer even oppakken.
Verandering 4: Consequenter zijn bij het geven van
straf
Ik heb nog nauwelijks straf hoeven
geven, maar ik ben wel altijd consequent geweest. Laat ik het zo zeggen: ik heb
geen strafwerk gegeven omdat het niet nodig was, niet omdat ik niet consequent
ben geweest.
Verandering 5: De stoelen en de tassen
“Herhalen, herhalen, herhalen,” schreef
ik vorige keer. Maar ik heb dat de laatste weken niet meer gedaan. Ik moet het
echt blijven zeggen, want ik merk nu dat de leerlingen de tassen in het gangpad
laten slingeren en dat ze de tafels en stoelen nogal rommelig achter laten.
Jammer, dat lijkt me toch wel bij de opvoeding horen…
Ik ben vandaag wel positiever over mijn
veranderingen. Ik ga een oplossing verzinnen voor verandering 2 en ook
verandering 5 ga ik steviger aanpakken. Als dat lukt…
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten