woensdag 27 november 2013

10 manieren om... je werkdag leuk te houden

In deze donkere tijd vind ik het steeds moeilijker om mijn bed uit te komen. Vooral nu het buiten echt donker en koud begint te worden wil ik liever de hele dag in bed liggen. Helaas lukt dat niet, want ik moet toch echt mijn geld verdienen. Gelukkig heb ik wel wat manieren om de werkdag leuker te maken, waardoor ik met iets minder moeite mijn bed uit kom.

1. Ik begin mijn dag altijd met een lekker kopje thee. Op mijn werk staan zo veel verschillende smaakjes die ik thuis niet heb. Vooral de herfst- en winterthee zijn mijn favoriet, maar ook sterrenmunt gaat er gemakkelijk in. Mmm! Ik kan hier echt naar uitkijken.

2. Kijk niet voortdurend op de klok. Met de grauwe lucht buiten verlang ik er altijd wel naar om lekker binnen te zitten bij de gashaard. Ik merk dat ik daardoor vaker op de klok kijk om te checken of het al bijna tijd is om naar huis te gaan. Niet doen! Dit levert alleen maar teleurstellingen op. Hang je klok ergens op een bijna-inzichtbare plek op, of zorg er gewoon voor dat je jezelf inprent dat je niet meer op de klok mag kijken.

3. Lach! Als ik even ergens geen zin in heb, ben ik altijd geneigd om een chagrijnig gezicht op te zetten. Niet doen! Met een stralende glimlach op je gezicht is het werken een stuk leuker. En je weet: time flies when you’re having fun. Oftewel: hoe meer je lacht, hoe sneller je naar huis kunt.

4. Maak een gezellig praatje met je collega’s. En zorg ervoor dat het eens niet over het werk gaat…

5. Probeer niet te veel af te tellen naar het einde van de werkdag, naar het einde van de week of misschien zelfs naar de kerstvakantie. Ik ben er een kei in om wel af te tellen (nog zestien werkdagen tot de vakantie!) maar ik merk ook dat het daardoor lijkt alsof ik geen zin heb om naar mijn werk te gaan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling…

6. Bedenk voor jezelf wat uitdagingen tijdens de werkuren. Sta je net als ik voor de klas? Stel jezelf als doel om minstens vijftien (gemeende!) complimenten te geven aan de leerlingen. Of bedenk een andere leuke uitdaging. Je zult zien dat de tijd voorbij vliegt.

7. Bedenk wat leuke, activerende lessen. Ook de leerlingen hebben niet altijd zin om op dit soort dagen naar de les te gaan. Maak de lessen eens wat leuker en gevarieerder. Bonus voor zowel de leerlingen als voor jou, de docent!

8. Knoop leuke gesprekken aan met de leerlingen. Ook dit zorgt ervoor dat de tijd ineens voorbij vliegt.

9. Kijk positief naar alles om je heen…

10. …en schrijf elke les minstens drie dingen op waar je dat uur blij van bent geworden. De tijd gaat echt een stuk sneller als je niet depressief achter je bureau hangt.

Ik ga me de komende week concentreren op het laatste punt. En jullie?

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten