De situatie
In mijn klas heb ik één leerling die erg veel aandacht
trekt. Hij heeft geen ADHD of een andere (aandacht tekort)stoornis, maar er zit
wel iets in zijn karakter waardoor hij steeds opnieuw om aandacht blijft
vragen. Dit varieert van antwoorden voorzeggen tijdens de klassikale uitleg tot
extreem onnodige vragen precies op het moment dat ik de leerlingen aan het werk
wil zetten.
Hulpvraag
Hoe zorg ik ervoor dat deze leerling genoeg aandacht krijgt,
zonder dat het mijn les verstoort of dat ik me er aan ga ergeren?
De mogelijke
oplossingen
1. Geef hem complimenten. De aandacht die hij nu vraagt, is
negatieve aandacht. Hij is er elke keer op uit om waarschuwingen te krijgen,
waar hij totaal niet meer van terugdeinst. Volgens mij kickt hij daar juist op.
Door alleen te focussen op de positieve punten en door hem complimenten te
geven, krijgt hij ook aandacht. Voor de docent (mij!) leuker, omdat ik niet
constant gericht ben op de dingen die hij fout doet. En ook voor de leerling
leuk (denk ik), omdat hij nu nog steeds zijn aandacht krijgt. Maar dan op een
positieve manier.
2. Geef de leerling een andere plek in de klas. Hij zit nu
vooraan in het lokaal, op nog geen meter afstand van mijn bureau en de plek
waar ik sta als ik uitleg geef. Ik kan hem een plek geven waar hij niet meer
vooraan zit. Hij is op deze manier al minder aanwezig. Misschien zal hij zich
ook minder aandachttrekkend opstellen.
3. Geef hem ook eens een klassikale beurt. Dit soort
leerlingen worden vaak overgeslagen bij het beantwoorden van de vragen, omdat
ze al vaak genoeg aandacht krijgen. Maar geef hem ook eens de beurt, waarbij
hij dus wel ‘legaal’ mag praten. Dat zal hem goed doen.
4. Praat met de leerling, één op één. Leg hem uit wanneer
hij wel om aandacht mag vragen en wanneer hij een stapje terug moet doen. De
leerling in kwestie is een bijdehand en slim mannetje. Hij zal dit heus wel
snappen.
5. Spreek eventueel met hem af dat hij niet meer dan drie
waarschuwingen mag krijgen. Het roepen door de klas en/of het stellen van
onnodige vragen zit er bij hem al helemaal ingeslepen. Hij doet dit vast niet
meer bewust. Geef hem de ruimte om nog een paar keer de fout in te gaan, maar
zorg er ook voor dat het niet te vaak gebeurt. Drie keer per les is meer dan
genoeg om eraan te wennen dat hij iets minder in de spotlights mag staan.
De komende tijd ga ik proberen om deze tips op de jongen toe
te passen. Ik ben benieuwd.
Liefs!
Ik spreek met dit soort leerlingen ook wel eens af dat ze per les bijv maar drie vagen mogen stellen. Werkt prima!
BeantwoordenVerwijderenDat is een goede tip! Ik vraag me af of dit bij deze leerling gaat helpen, want hij heeft zijn drie vragen al gesteld voor we goed en wel zijn begonnen met de les, haha.
Verwijderen