maandag 24 februari 2014

Een dag uit mijn docentenleven #7

Ik heb vorige week woensdag mijn dag bijgehouden. Het was een doorsnee werkdag zonder al te veel poespas. Geen avonden op mijn werk, geen wiskundewedstrijden enzovoorts. Heerlijk, zo'n dag!

Woensdag 19 februari 2014
7.00 Ik heb een ander wekkergeluid, een stuk rustgevender. Het is heerlijk wakker worden zo.
7.07 Het verbaast me soms dat ik niet meer met tegenzin mijn bed uit ga. Ik heb af en toe, de laatste tijd steeds vaker, zin om te werken. Om het wiskundig te houden: mijn leven is vergeleken met twee jaar terug 180 graden gedraaid!
7.31 Ja, nu moet ik echt mijn bed uit.
7.37 Mmm, zo fijn om de dag met verse sinaasappelsap te beginnen!
7.56 Ik zie de tram in de verte voorbij rijden. Het voordeel van zo laat naar mijn werk gaan is dat de trams nu om de vijf minuten vertrekken. In plaats van een sprintje te trekken loop ik rustig naar de halte.
8.15 Ik hoef nog maar één tramhalte. Ga ik de trein, die over vier minuten vertrekt, halen?
8.20 Ja, gehaald, en ik heb ook nog een zitplek. Fijn!
8.50 Ruim een uur te vroeg op mijn werk, dat is wel anders dan in mijn nachtmerrie van vannacht, waarin ik uren te laat op mijn werk verscheen, doordat mijn zus per se eerst een haring wilde eten. Ja, af en toe weet ik zelf ook niet hoe ik aan de fantasie kom.
8.52 Ik vraag me trouwens af of ik ook zo extreem vroeg zou komen als ik in de buurt van de school zou wonen. Waarschijnlijk niet.
9.14 Voor de winnaars van de wiskundeolympiade moet ik kaartjes voor een pretpark regelen. Er is zelfs voorgesteld dat ik op de een podium, met microfoon!, de prijzen moet uitreiken. Hallo? Dat durf ik niet hoor! Bovendien hoort dit ook niet bij mijn takenpakket. Ik ben ook veel te schijterig om hier iets van te zeggen.
10.25 Ik heb met mijn klas een gesprekje over het feit dat ze de laatste tijd zo druk zijn. Bij het zelfstandig werken merk ik dat ze iets rustiger zijn, maar heel veel verschil zit er nog niet in. Hier moet na de vakantie verandering in komen!
11.16 In mijn 2havoklas is één van mijn drukste leerlingen afwezig. Het is meteen een stuk aangenamer zo.
11.31 Eén van de leerlingen is morgen jarig. Ze zegt tegen me dat ze in mijn les gaat trakteren. Ik voel me vereerd!
11.42 Een leerling is me duidelijk aan het testen. Ik geef hem 49 strafregels (50 klinkt zo veel…).
11.44 Ik merk nog geen verschil: 98 strafregels.
11.51 De teller staat op 147 strafregels en ik ben er klaar mee. Ik verplaats de leerling met tafel en al de gang op. Dan kan hij wel ADHD en nog een heel lijstje hebben; hier heb ik geen zin in. En dan mag hij heel blij zijn dat ik hem niet naar de afdelingsleider stuur!

12.26 Ik geef les aan de klas-met-de-vele-vragen. Na elk woord dat ik zeg, vliegen er standaard drie vingers de lucht in. Het is niet erg om een vraag te stellen, maar even wachten met mijn uitleg voorkomt vaak al heel veel vragen.
12.39 De laatste tien minuten van de les laat ik de leerlingen in stilte werken. De combinatie zelfstandig werken en ondertussen individueel uitleg vragen gaat niet, dus dan maar helemaal geen vragen stellen. Veel verontwaardigde gezichten, maar dat is nu even niet mijn probleem. Vier klassikale waarschuwingen vind ik meer dan genoeg.
13.04 Pauze! Ik eet mijn boterhammetje op in mijn lokaal. Even rust!
13.23 Ik zit wel eens te denken om “nee, ik heb nog geen cijfers” op een trui of t-shirt te laten drukken.
13.41 Een leerling uit een andere klas zou het volgende lesuur haar toets inhalen, maar ze klopt nu al op de deur. Haar vorige les is eerder afgelopen. Ik sleep een tafel en een stoel naar de gang. Mooi, dan ben ik ook eerder vrij!
14.01 Tijdens de stilteminuten wil iemand graag een vraag stellen. Bij een ‘nee’ als antwoord gaat hij demonstratief naar achteren leunen. Wanneer ik hem na een minuut nog geen waarschuwing heb gegeven, gaat hij toch maar aan het werk. Ik glimlach stiekem. Soms is negeren beter dan negatieve aandacht geven. Vooral bij leerlingen die te veel negatieve aandacht eisen.
14.10 Einde van de les. Ik haal de inhaalleerling het lokaal in. Ze maakt in mijn lokaal haar toets af.
14.23 De leerling is klaar. Ik kijk vlug haar toets na, zet haar cijfer in het systeem en vertrek richting de trein. Een vroegertje vandaag!
15.27 Het is altijd zo fijn om mijn straat in te lopen. Het geeft me zo’n thuis-gevoel!

De rest van de dag heb ik me nauwelijks nog met mijn werk bezig gehouden. Ik heb mijn social media een half uur lang gecheckt, ik heb gedoucht, gelezen, blogs geschreven, aan mijn verhaal gewerkt en tot slot in mijn bed televisieseries bekeken. Heerlijk!
 
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten