dinsdag 30 september 2014

Ik zit met een dilemma

Ik zit met een enorm dilemma. Ik denk dat ik het eerder al een beetje heb laten doorschemeren, maar ik heb totaal geen zin meer in mijn studie. Vandaag heb ik het meerdere keren proberen uit te leggen aan iemand, maar ik kan niet goed verwoorden waarom het me zo tegen is gaan staan.
 
Ik ging met onwijs veel zin mijn opleiding in. De hele vakantie heb ik er naar uitgekeken en ook tot aan de eerste dag had ik er enorm veel plezier in. De eerste lesdag was wel oké. Het niveau lag redelijk hoog, maar ik kon het nog volgen. De klas vond ik minder leuk. De gemiddelde leeftijd ligt enorm hoog en er zitten maar weinig leeftijdsgenoten op de opleiding.
 
Bij het maken van het huiswerk ging er een knop om. Voor het eerst maakte ik mee hoe het is om iets niet te snappen. Mijn vorige opleiding heb ik met weinig moeite doorstaan. Dat ik nu niets van het huiswerk snapte, vond ik eng. Wat voelde ik me dom! En ik heb al niet de doorzettingsvermogen om dan vervolgens verder te puzzelen, dus dit was het eerste teken dat de opleiding niet de juiste keuze was.
 
Maar het niveau is absoluut niet het enige wat me tegenstaat. Het hele idee van de opleiding is om vervolgens les te kunnen geven in de bovenbouw. En tja, dan wil ik niet. Natuurlijk wist ik dit van tevoren, maar de reden dat ik de opleiding ben gaan doen is omdat ik het studeren miste. En nu de studie me tegen is gaan staan, is het hele doel van de studie voor mij weggevallen.
 
Extra salaris zal ik ook niet krijgen als ik de opleiding heb voltooid. Misschien een beetje, maar - omdat ik in de onderbouw wil blijven werken - zal het geen enorm verschil zijn.
 
Als ik nu stop met de opleiding, kan ik me richten op mijn huis, op mijn werk en eindelijk weer op mijn hobby's. Wat mis ik het lezen! Er komen zo veel leuke boeken in de winkels de komende dagen, er liggen thuis nog veel leuke boeken op me te wachten... Ik wil lezen! En ik mis het schrijven ook. De recensies, maar ook mijn eigen verhalen. Het is niet dat ik daar nu geen tijd voor heb, maar doordat ik nu constant met mijn opleiding in mijn achterhoofd zit, lukt het me niet te richten op het schrijven van mijn verhaal.
 
Hopelijk kan ik volgend jaar wat extra uren gaan werken. Op dit moment geef ik vijftien lesuren, maar ik zou met liefde meer willen werken. Vergeleken met de opleiding vind ik het lesgeven zo leuk, dat ik het liefst mijn woensdag ook nog vol zou plannen met lessen in plaats van met de studie. Voor mijn portemonnee zou dat ook niet verkeerd zijn.
 
De knoop is nog niet definitief doorgehakt, maar het gaat niet lang meer duren voordat ik echt stop met studeren. Of ik het zonde vind dat ik nu ga stoppen? Ja, aan de ene kant wel. Ik ben nu nog jong en ik heb er nu de tijd voor. Maar aan de andere kant gaat de studie mij nu niet gelukkig maken. En dan het idee dat ik dit nog drie jaar moet doen...
 
Liefs! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten