vrijdag 26 augustus 2016

Stoelen aanschuiven

Ik vind het fijn als mijn lokaal netjes geordend is. Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimd hoofd, zegt men. Dit gaat zelfs zo ver dat ik de leerlingen elke les vijf keer vraag om de stoelen aan te schuiven zodra ze het lokaal willen verlaten. Zodra de tafels en stoelen netjes staan, dus twee en twee, mooi tegen elkaar aan en de stoelen normaal aangeschoven, geeft me dat een prettiger gevoel dan wanneer alles schots en scheef staat. 

Niet alleen voor mezelf vind ik het prettig om alles netjes op een rijtje te hebben, ook voor de volgende groep is het fijn om binnen te komen in een opgeruimd lokaal, waarbij de stoelen zijn aangeschoven. Althans, wanneer ik een ruimte inkom waar het een zooitje is, krijg ik een apenkooiengevoel. Alsof alles kan en alles mag. Dat gevoel wil ik niet creëren bij dertig stuiterende kinderen.

Het kost energie om de leerlingen zo ver te krijgen om hun werkplek netjes achter te laten. Vlak voor het einde van de les vraag ik het de leerlingen een keer of drie en zodra een leerling het lokaal dreigt te verlaten terwijl zijn stoel niet is aangeschoven, fluit ik de leerling terug. Toch kwam het de afgelopen week nog te vaak voor dat ik zelf aan het einde van de les nog wat stoelen moest aanschuiven. Daar werd ik vandaag een beetje chagrijnig door, waardoor ik zelfs het woord "strafwerk" liet vallen. 'Als jullie straks het lokaal verlaten, noteer ik de namen van de leerlingen die hun stoel niet hebben aangeschoven. Die leerlingen krijgen in de les van maandag een flink stapeltje strafwerk. Hopelijk snappen die leerlingen daarna wel dat het een kleine moeite is om even een stoel aan te schuiven.' Het resultaat: dertig aangeschoven stoelen. 

Ik probeer me niet te veel af te vragen waar het bij de leerlingen fout gaat, of waardoor ze de moeite niet nemen om zich als een gast te gedragen in mijn lokaal en hun werkplek netjes achter te laten. Ik wil mijn energie liever te steken in het oplossen van dit probleem. En als waarschuwen met strafwerk het enige is dat werkt, dan is dat maar zo.

Liefs!

P.S. Voor de lezers die denken dat ik aan een dwangneurose lijd doordat ik dertig tegels kaarsrecht wil hebben: dat is niet zo. Maar vandaag schuiven ze hun stoelen niet aan, volgende week gooien ze hun vuilnis niet in de vuilnisbak en volgend jaar breken ze de boel af. We moeten toch ergens beginnen met het heropvoeden van de kinderen? ;-)

 




6 opmerkingen:

  1. Leuk dat je weer begonnen bent met bloggen!

    Wel ‘grappig’ wat je schrijft over spullen vergeten en stoelen terugzetten. Je hebt het over het heropvoeden van kinderen, maar ik kan je melden dat niet alleen kinderen dit (niet) doen. Ik ben werkzaam in het volwassenenonderwijs en hier ben ik ook elke les bezig met het terug/rechtzetten van meubilair als ik er niet elke keer aan denk om dit te vragen. Dit gebeurt nogal eens omdat van mij niet alles precies recht hoeft te staan, maar voor de volgende collega/klas vind ik dat alles weer in de oorspronkelijke positie moet staan. Spullen vergeten idem dito. Helaas is strafwerk in deze sector niet van toepassing...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, voor de volgende collega zorg ik inderdaad ook dat alles netjes is, zodat zij de les niet met een chaos beginnen. Helaas denken niet alle collega's bij mij op school op die manier. Ik kon mijn les een keer beginnen met het opruimen van twintig papieren vliegtuigjes...

      Verwijderen
  2. Hoi, wat een leuke blog. Heel herkenbaar, het is voor mijn gevoel soms net of ik mijn eigen situaties / ervaringen lees. En niet neurotisch, het kan maar meteen duidelijk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fé, wat leuk om te lezen dat je jezelf herkent in mijn blogposts. :-)

      Verwijderen
  3. Geef je alleen aan brugklassen en tweede klassen les? Daar lees ik alleen maar over!

    BeantwoordenVerwijderen