dinsdag 19 juni 2012

Waarom wiskunde?

Zoals de titel al zegt, zal ik hier beschrijven waarom ik voor wiskunde heb gekozen. Wiskunde is net zoiets als de liefde: het klikt of het klikt niet. Anderen hebben die klik met een vak als Engels of scheikunde, ik heb die klik met wiskunde. Waarom de vonk is overgesprongen, is voor mij een raadsel. Ik heb een fobie voor nerds. Ik moet lachen om “The Big Bang Theory” op tv, maar ik moet er niet aan denken om daar tussen te zitten (Dat is overigens ook één van de hoofdredenen dat ik snel weg ging op de universiteit!) en ik herken mezelf er al helemáál niet in.

Toch wordt iemand die van wiskunde houdt (ja, ik hou van wiskunde…) vaak geassocieerd met een nerd. Ik deel die mening niet. Laat ik het zo schetsen, nu we toch in de EK-sfeer zijn: je hebt mensen die voetbal leuk vinden, maar die daarnaast nog normaal kunnen functioneren en je hebt mensen die zo verslaafd zijn aan voetbal dat er voor hen geen leven zonder voetbal denkbaar zou zijn. En nu weer terugvertalen naar wiskunde: je hebt wiskundeliefhebbers en je hebt nerds. Ik behoor dus duidelijk tot die eerste categorie. Ik vind wiskunde leuk, ik vind het fascinerend hoe alles in de wiskunde “klopt” en soms, heel soms, denk ik zelfs in wiskunde. Het is een voorrecht om een wiskundeknobbel te hebben, vind ik. Ik kan “analytische denken”, zoals het zo mooi heet, en ik zie daardoor al heel snel oplossingen bij wiskundige vraagstukken. Dat helpt overigens ook in het dagelijks leven, bijvoorbeeld bij een volle agenda. Ik ben geweldig in plannen; ik weet precies wat ik als eerst moet doen en waarom, en daardoor heb ik maar zelden gebrek aan tijd. Dat is in dit stadium van mijn studie geweldig: vrijwel iedereen zit nu in het weekend te blokken voor de laatste tentamens of is druk bezig met de scripties, en dat terwijl ik heerlijk blogs kan schrijven. :)
Dan nu weer even terugkomen op de vraag uit de titel: waarom wiskunde? De klik is er, ik vind het heerlijk om wiskundige puzzels op te lossen en de tentamens wiskunde zijn het makkelijkst: je hoeft er niet voor te leren, alleen af en toe een beetje te oefenen.
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten