vrijdag 10 augustus 2012

Tip: Kies een school waar je je thuis voelt (#2)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

Ik heb ervoor gekozen om deze tip te kiezen, omdat ik dan meteen kan uitleggen waarom ik heb gekozen voor de school waar ik na de zomervakantie aan de slag ga.

Hoofdstuk 2, tip 8: Kies een school waar je je thuis voelt
Misschien ben je allang blij als je in de buurt aan de slag kunt op een school. Maar onderschat niet hoe belangrijk het is dat je je thuis voelt op een school. Kijk je prettig terug op het sollicitatiegesprek? Staat de richting van de school je aan? Hoe is de sfeer? En past de identiteit van de school bij je? Kies een school die bij je past!

Het klinkt allemaal heel logisch en dat is het eigenlijk ook. Kies een school niet puur op afstand of op niveau, maar kijk ook goed of de school bij jou past. Wat is de visie van de school? Willen ze puur en alleen goed onderwijs geven of hebben ze ook oog voor de leerlingen? Wat voor soort leerlingen zitten er op de school? Hoelang duren de lesuren? Het zijn allemaal aspecten die belangrijk zijn voor het kiezen van de school. Ik zou bijvoorbeeld geen les meer willen geven op een school waar de lessen langer dan 50 minuten duren, omdat ik het moeilijk vind om mijn lessen op die manier in te richten. Ook zou ik niet kiezen voor een gymnasiumschool, omdat ik afwisseling in de groepen juist zo leuk vind. Ook zou ik persoonlijk niet op een zwarte school willen werken. Niet omdat ik racistisch ben, maar omdat ik me er niet thuis zou voelen.

Voordat je ergens gaat solliciteren is het handig om op de website van de school te kijken. Het klinkt heel gek, maar de website van mijn nieuwe werkplek sprak me aan door het kleurgebruik en door de overzichtelijkheid. Dat is toch weer een pluspunt. Daarbij sprak de visie van de school me aan, omdat er veel oog is voor de leerlingen. Daarbij staat er ook bij de visie dat ze het beste uit de leerlingen willen halen en dat ligt heel dicht bij mijn visie. Een andere reden dat ik voor deze school heb gekozen is het niveau. Er wordt op deze school zowel havo als atheneum en gymnasium gegeven. Daarnaast zijn er nog de zogenaamde plusklassen, de klassen die kunnen kiezen om les te krijgen in vakken als Spaans en Wetenschap&Techniek. Ik heb het fotoalbum bekeken en de sfeer op de foto’s voelde goed. Stuk voor stuk allemaal redenen waarom deze school bij mij past. Daarbij speelde de afstand ook een rol. Ik heb juist geen school gekozen in mijn omgeving maar verder gekeken dan mijn neus lang is. Ik vind het niet fijn om leerlingen tegen te komen als ik boodschappen aan het doen ben of romantisch met mijn vriend aan het dineren ben. Mijn toekomstige werkplek ligt op 4 uur en 11 minuten lopen of 1 uur en 18 minuten fietsen. Dat leek mij wel een veilige afstand!

Liefs!

# Klik hier om de vorige tips te lezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten