Ik weet het nog als de dag van
gisteren. Continu was ik bezig met waarschuwingen en boze blikken uitdelen en
bij klas 1G dacht ik alleen nog maar: o ja, dat is die klas met die vervelende
jongens. Dat er in klas 1G ook hele leuke en gezellige meisjes zaten, zag ik
niet. Dat kon ook niet, want al mijn aandacht die ik had, ging uit naar de
klieren. In dit soort gevallen is deze tip erg handig.
Hoofdstuk 2, tip 3: Geef alle leerlingen aandacht
Je hebt in een klas altijd drie groepen leerlingen: de goeien, de grote
middengroep en de groep die niet te inspireren is. Als het even tegenzit, word
je als docent als het ware naar die laatste groep toe gesleurd. Een klassieke
beginnersfout is dan ook om vooral de klieren in de klas aandacht te geven.
Bedenk dat negatieve aandacht ook aandacht is. Dus eigenlijk beloon je de
klieren dan. Doe dit niet; alle leerlingen willen aandacht. En verdienen aandacht.
Nog steeds weet ik niet hoe ik
dit het beste aan kan pakken, omdat de jongens in klas 1G niet normaal konden
functioneren als ze geen aandacht kregen. Schreeuwen door de klas,
medeleerlingen slaan of op een andere manier afleiden van hun werk, met hele
andere dingen bezig zijn dan met wiskunde… Ja, ik weet dat die leerlingen
negatieve aandacht zoeken en ja, ik weet dat ik die leerlingen meer aandacht
heb gegeven dan ze verdienden. De andere leerlingen kregen hierdoor zo weinig
aandacht van mij dat ze het ook niet meer naar hun zin hadden. Dat zag ik wel
aan hun rollende ogen als ik mijn uitleg weer moest onderbreken om de jongens
hun zoveelste waarschuwing te geven.
Hoe ik het had moeten aanpakken?
Ik weet het eigenlijk niet. Ik vind de tip uit het boekje heel goed, maar ik
zou niet weten hoe ik die had moeten toepassen bij deze jongens. Natuurlijk had
ik de jongens, een stuk of zes waren het er, de les uit kunnen sturen en na
schooltijd de resterende lestijd in kunnen laten halen, eventueel een verdubbelende
lestijd. Maar hadden ze daar iets van geleerd? Nee. Ze zouden een
voorkeursbehandeling krijgen omdat ze op die manier wéér al mijn aandacht
gekregen zouden hebben en daarbij kost het mij ook een hoop tijd om elke middag
een uur extra op school te blijven. Ik had wel wat beters te doen!
Een tip waar een ander misschien
direct iets aan heeft, maar waar ik nog enorm mee moet leren omgaan. Ach,
iedereen heeft toch zijn zwakke kanten?
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten