woensdag 19 september 2012

Tip: Geef alle leerlingen aandacht (#6)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

Ik weet het nog als de dag van gisteren. Continu was ik bezig met waarschuwingen en boze blikken uitdelen en bij klas 1G dacht ik alleen nog maar: o ja, dat is die klas met die vervelende jongens. Dat er in klas 1G ook hele leuke en gezellige meisjes zaten, zag ik niet. Dat kon ook niet, want al mijn aandacht die ik had, ging uit naar de klieren. In dit soort gevallen is deze tip erg handig.

Hoofdstuk 2, tip 3: Geef alle leerlingen aandacht
Je hebt in een klas altijd drie groepen leerlingen: de goeien, de grote middengroep en de groep die niet te inspireren is. Als het even tegenzit, word je als docent als het ware naar die laatste groep toe gesleurd. Een klassieke beginnersfout is dan ook om vooral de klieren in de klas aandacht te geven. Bedenk dat negatieve aandacht ook aandacht is. Dus eigenlijk beloon je de klieren dan. Doe dit niet; alle leerlingen willen aandacht. En verdienen aandacht.

Nog steeds weet ik niet hoe ik dit het beste aan kan pakken, omdat de jongens in klas 1G niet normaal konden functioneren als ze geen aandacht kregen. Schreeuwen door de klas, medeleerlingen slaan of op een andere manier afleiden van hun werk, met hele andere dingen bezig zijn dan met wiskunde… Ja, ik weet dat die leerlingen negatieve aandacht zoeken en ja, ik weet dat ik die leerlingen meer aandacht heb gegeven dan ze verdienden. De andere leerlingen kregen hierdoor zo weinig aandacht van mij dat ze het ook niet meer naar hun zin hadden. Dat zag ik wel aan hun rollende ogen als ik mijn uitleg weer moest onderbreken om de jongens hun zoveelste waarschuwing te geven.

Hoe ik het had moeten aanpakken? Ik weet het eigenlijk niet. Ik vind de tip uit het boekje heel goed, maar ik zou niet weten hoe ik die had moeten toepassen bij deze jongens. Natuurlijk had ik de jongens, een stuk of zes waren het er, de les uit kunnen sturen en na schooltijd de resterende lestijd in kunnen laten halen, eventueel een verdubbelende lestijd. Maar hadden ze daar iets van geleerd? Nee. Ze zouden een voorkeursbehandeling krijgen omdat ze op die manier wéér al mijn aandacht gekregen zouden hebben en daarbij kost het mij ook een hoop tijd om elke middag een uur extra op school te blijven. Ik had wel wat beters te doen!

Een tip waar een ander misschien direct iets aan heeft, maar waar ik nog enorm mee moet leren omgaan. Ach, iedereen heeft toch zijn zwakke kanten?

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen