donderdag 20 september 2012

Nieuwe aanpak

Vorige week deelde ik bij alle klassen zo’n twintig waarschuwingen uit. En als je niets met waarschuwingen doet, dan verlies je je geloofwaardigheid bij de leerlingen. Daarom besloot ik had aan het begin van deze week anders aan te pakken.

Maandagochtend begon ik met mijn 2havo-groep. Ik heb al zo vaak waarschuwingen uitgedeeld aan deze klas, dat ik er nu wel een beetje genoeg van had. Ik schreef op het bord in grote letters “Nablijven het 6e uur:” en het had eigenlijk meteen al effect. De leerlingen pakten sneller dan normaal hun spullen en ze waren ook een stuk eerder stil dan tijdens de voorgaande lessen. Fijn. Ik begon mijn les door uit te leggen wat dit betekende. Deze manier pikte ik op tijdens één van mijn eerste stages en het is een manier die bij de ene docent wel werkt en bij de andere docent totaal niet. Het is heel simpel: als de naam van een leerling op het bord komt te staan, is dat een waarschuwing. Zet je er vervolgens een streepje achter, dan blijft de leerling een uur na. Ik besloot het ook eens uit te proberen op mijn nieuwe werkplek en dat ging goed.

Ook in mijn brugklassen werkte het goed. Normaal gesproken deel ik aan deze klas dus ongeveer twintig waarschuwingen uit, op maandag stonden er slechts twee namen op het bord. Beide leerlingen hielden zich voor de rest van de les rustig en ik heb ze niet één keer kunnen betrappen op een misstap. Bij mijn tweede brugklas had ik het niet eens nodig. De leerlingen waren al bang toen ze binnenkwamen (hihi!) en de rest van de les had ik geen kind aan ze. Terwijl zij hun sommen maakten en elkaar hielpen met de opgaven, kon ik mijn mail lezen en beantwoorden en in alle rust genieten van het ideale uitzicht: 26 leerlingen die bezig zijn met wiskunde.

Op dinsdag besloot ik dezelfde methode te gebruiken, alleen schreef ik dit keer “Strafwerk:” op het bord. Ik had er geen trek in om weer twee uur voor niets op school te blijven omdat de leerlingen niet komen opdagen en bij het schrijven van strafregels heb ik alleen de leerlingen ermee. En ook dit werkte goed. De leerlingen gingen direct zitten en pakten hun spullen. Een enkeling waagde het nog wel om nog even te kletsen met hun klasgenoten, maar toen hun naam op het bord kwam te staan, was dat gesprek snel afgelopen. Ook op donderdag ging dit goed en mijn conclusie is nu dat dit een aanpak is die goed werkt voor mij en mijn klassen. De lessen verlopen daardoor een stuk beter en de leerlingen weten de consequenties van hun daden. Ze zoeken minder de grens op en dat was ook precies wat ik ermee wilde bereiken. Missie geslaagd!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten