Toen ik er plotseling achter kwam dat de repetities aan de
parallelklassen op dezelfde dag gegeven moeten worden, moest ik het proefwerk
voor de brugklassen van dinsdag opschuiven naar vrijdag. Hierdoor had ik twee
lessen extra over die ik wel graag wilde benutten. Daarbij had ik in mijn
lesplanning staan dat we op maandag het hoofdstuk zouden herhalen, maar dit had
dus nog niet heel veel zin. Ik moest de lessen dus herinrichten.
De eerste twee lessen van de week, op maandag en op dinsdag,
heb ik een begin gemaakt aan het nieuwe hoofdstuk. Op donderdag ben ik hier
even mee doorgegaan, maar omdat de leerlingen op vrijdag het proefwerk zouden
krijgen, wilde ik de laatste twintig minuten van de les toch nog even besteden
aan het eerste hoofdstuk, genaamd “In de ruimte”. Dit wilde ik spelenderwijs
doen.
Op de lerarenopleiding worden ontzettend veel tips gegeven.
Sommige tips gaan het ene oor in en het andere oor weer uit, maar er zijn ook
tips die blijven hangen. Bijvoorbeeld tips om hoofdstukken over vlakke figuren
of ruimtefiguren op een leuke manier te herhalen. Dit kan op allerlei manieren.
Eén van deze manieren is het spelen van een ouderwets spelletje “kwartet”.
De voorbereiding voor het spel begon al vroeg. Tijdens mijn
tussenuren en na de les ontwierp ik de kaartjes en zocht ik leuke, bijpassende
plaatjes. Hier ging wat werk in zitten, bij elkaar opgeteld ruim een uur. Maar
ach, een leuke docent heeft dit toch wel voor haar leuke leerlingen over? En
het enige dat ik daarna nog moest doen, was zo gedaan: uitknippen en op
gekleurd papier plakken. In dat laatste klusje vergiste ik me. Het uitknippen
en het opplakken duurde bij elkaar ook zeker een uur, misschien ging het wel
richting de twee uur. En dan had ik ook nog eens hulp gekregen van mijn zusje
en mijn vriend. Toen de klas aan het eind
van de les vroeg of we dit nog eens gingen doen, heb ik dit plan dan ook meteen
afgewezen. ;)
Het was nog even stressen over de uitvoering ervan. Welke
regels bij het spel kwartet moest ik aanhouden? Kennen de leerlingen überhaupt
het spel “kwartetten”? Hoeveel tijd moet ik ervoor reserveren? En hoe moet ik
de tafels zetten? Gelukkig bleken de problemen zichzelf op te lossen. Vrijwel
alle leerlingen kenden de regels, al had ik ze voor de zekerheid eerst nog even
op het bord gezet. Ook kwam ik er op een simpele manier achter hoelang zo’n spel
ongeveer duurt: gewoon het spel zelf spelen, romantisch met mijn vriend. Omdat
zo’n spel ongeveer een kwartiertje duurt, heb ik de tafels gewoon twee aan twee
laten staan. Het is een kleine moeite voor de leerlingen om zich simpelweg om
te draaien met hun stoel en een bijkomend voordeel hiervan is ook dat ze niet
zo ver van elkaar af zitten. Stressen voor niets dus.
Zoals ik al zei waren er een paar leerlingen die graag nog
eens wilden kwartetten. “Mooi niet,” was mijn reactie meteen. “Ik heb ruim twee
uur aan die dingen gezeten, ik heb echt geen zin om dat nog eens te doen.” Maar
aan de andere kant: de leerlingen vonden het leuk om te spelen, ik vond het
leuk om de leerlingen met een kwartetspel bezig te zien en het resultaat is dat
de leerlingen nu op een leuke manier de stof van het vorige hoofdstuk hebben
opgehaald. Het is iets om te overwegen, maar misschien kan ik eerst de andere
tips uitproberen die ik op de opleiding heb opgepikt. Hopelijk neemt dat iets
minder vrije tijd in beslag!
Liefs!
P.P.S. Ondertussen is het document te vinden onder het kopje "Documenten"!
Dag Elseline,
BeantwoordenVerwijderenIk heb je verhaal met veel belangstelling gelezen. Al jaren verzamel ik bijzondere kwartetspellen, en de bijzonderste zijn uiteraard de zelfgemaakte: letterlijk uniek.
Als het mogelijk is, ontvang ik heel graag een bestand met het kwartet, zodat ik het kan uitprinten, en aan de verzameling toevoegen.
En dan heb jij levenslang gratis toegang tot mijn 'museumpje'!
Bij voorbaat hartelijk dank.
Mvg,
Piet van der Vlugt
P.vdvlugt@hasdb.nl
Beste Piet,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor uw leuke reactie!
Het bestand met het kwartetspel heb ik op dit moment niet bij de hand, deze staat op de computer die op mijn werk staat. Hier kan ik op dit moment niet bij. In de loop van de komende week zal ik het kwartetspel naar uw e-mailadres sturen.
Groetjes, Elseline