woensdag 5 september 2012

Tip: Maak contact met je leerlingen (#5)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

Omdat dit de eerste week is van het nieuwe schooljaar, lijkt een tip uit het hoofdstuk “Je eerste klas” wel op zijn plaats. Ik heb deze week gekozen voor een tip dat letterlijk over de eerste minuten van de les gaat.

Hoofdstuk 2, tip 2: Maak contact met je leerlingen
Als beginnende leraar weet je je soms in de eerste minuten van de les al geen raad. Hoe begin je? Hoe krijg je de leerlingen stil? Hoe wanhopig je ook bent, schreeuw niet! Een betere aanpak is om heel persoonlijk contact te maken. Ga de tafels langs, zeg iets persoonlijks. Laat voelen dat je er bent. En als je dan toch in je wanhoop aan het schreeuwen bent geslagen, pak dan meteen door. Anders ben je de aandacht weer kwijt.

Een tip die ik tijdens mijn stage heel vaak heb gehoord is: ga naast de deuropening staan. Verwelkom de leerlingen en laat zien dat je oog voor ze hebt. Zeker voor een eerste les kan dit een goede opening zijn. Geef de leerlingen allemaal een hand, laat iedereen zijn/haar naam zeggen en stel ook jezelf voor. Een achterliggende gedachte van deze tip is dat je op deze manier een leerling heel snel kan corrigeren. “Hallo, ik ben mevrouw Snelten. En jij? Leuk dat je er bent, zet je wel je pet even af in mijn lokaal?” Een vriendelijke manier om iemand op de regels te wijzen.

Persoonlijk contact maken vind ik een goede tip. Niet alleen tijdens de eerste les maak ik persoonlijk contact, ook gedurende de rest van het jaar toon ik interesse in de leerlingen. Persoonlijk contact maken kan op twee manieren. In het boekje van de algemene onderwijsbond geven ze de tip om langs de tafels te lopen. Dit doe ik zelf vaak tijdens het zelfstandig werken om een praatje met de leerlingen te maken. Een andere manier is om klassikaal contact te hebben met de leerlingen. Zeker tijdens de eerste les vind ik dit een betere optie, omdat jij de leerlingen nog niet kent en de leerlingen kennen jou niet. De eerste les kan dan ook een goede investering zijn voor de band met de klas. Neem rustig de tijd om jezelf voor te stellen en laat de leerlingen ook vragen stellen. Stel zelf vragen aan de leerlingen. Als je lesgeeft aan de brugklas, kennen veel leerlingen elkaar ook niet. Laat iedereen één eigenschap/hobby/lievelingseten/favoriete sport opnoemen, wie weet volgt er een heel leuk klassengesprek!

Als deze post online komt, heb ik mijn eerste les misschien al gehad. Volgende week maandag zal er een post op mijn blog staan waarin ik vertel hoe mijn eerste les is gegaan en  of ik mijn eigen tips heb opgevolgd of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen