maandag 3 september 2012

Respect

Binnen het klaslokaal probeer ik een klein steentje bij te dragen aan de maatschappij. Ik probeer de leerlingen wat normen en waarden bij te brengen en daarin staat het woord "respect" vaak centraal. Ze hoeven elkaar niet aardig te vinden, ze hoeven mij ook niet aardig te vinden, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen, en dus ook leerlingen, respect voor elkaar hebben. Ik waak er in het lokaal voor dat de leerlingen elkaar niet uitschelden, kwetsende dingen tegen elkaar zeggen, elkaar verwonden of elkaars spullen vernielen.

Toch is het jammer dat ik mijn normen en waarden slechts op zo'n honderd leerlingen kan overbrengen en het is al helemaal jammer dat ik soms het idee heb dat ik er alleen voor sta. Want waarom hebben de docenten van mijn fietsvernielers niet op hun leerlingen overgebracht dat het leksteken van andermans voorwiel respectloos gedrag is? Waar gaat dat toch heen met deze maatschappij?

Heel jammer dit...

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten