maandag 17 september 2012

Wedstrijdelement

Door het lezen van één woord in het boek “Tuurrrlijk” van Jane Costello kwam ik op het idee voor een nieuwe blog. Wedstrijdelement. Dit boek gaat over een nanny en tijdens het lesgeven heb ik één ding gemeen met deze nanny: we moeten allebei pedagogisch handelen.
Kinderen, dus ook leerlingen, kun je makkelijk motiveren door ergens een wedstrijdelement aan toe te voegen. Eén van mijn eerste blogs ging over de laatste schooldag. Ik schreef over het “Ik hou van Wiskunde”-spel, een werkvorm waarbij je een wedstrijdelement kunt toevoegen zodat de leerlingen iets hebben om voor te strijden. Met het organiseren van zo’n werkvorm ben je veel tijd kwijt. Je moet allerlei spelrondes verzinnen met daarbij ook nog verschillende vragen, je moet van tevoren alles klaarzetten en na het lesuur ook nog van alles opruimen. Gelukkig hoeft een wedstrijdelement niet altijd extra tijd te kosten en soms kan het zelfs tijd opleveren. Hiervoor hoef je slechts één minuut van je lestijd te reserveren. “Volgende week krijgen jullie een proefwerk over hoofdstuk (…). Aan het eind van het proefwerk zit een bonusopgave, maar deze heb ik nog niet gemaakt. Ik wil aan jullie vragen om één bonusopgave te verzinnen over dit hoofdstuk en deze moeten jullie de volgende les bij mij inleveren. Uit alle opgaven zal ik de beste kiezen en die stop ik in het proefwerk.”
Er zullen ongetwijfeld leerlingen zijn die niets inleveren omdat ze dit als extra huiswerk zien, maar de rest zullen met geweldige ideeën komen voor een extra opgave achterin de toets!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten