woensdag 31 oktober 2012

Tip: Kijk verder dan de stoornis (#9)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

De negende tip gaat over ADHD en vertelt simpelweg dat je verder moet kijken dan de stoornis. Eén op één lukt het me ook heel goed om met dit soort leerlingen te praten, maar in groepsverband blijft het toch lastig. Ik zie ze vaak als “de drukke leerlingen” en ik vergeet daarbij soms dat er een heel verhaal achter schuil gaat.

Hoofdstuk 16, tip 3: Kijk verder dan de stoornis
Probeer ook de leuke kanten te zien van het kind. Heeft het kind pit? Humor? Creativiteit? Voor zijn zelfbeeld is het goed deze kant ook te belichten. Moedig het kind aan een spreekbeurt te houden over de aandoening. Zo geef je er ook een positieve invulling aan.

Ik heb twee leerlingen waar heel duidelijk naar voren komt dat ze ADHD hebben. De twee jongens lijken in heel veel opzichten ontzettend op elkaar. Een paar voorbeelden? Ze gaan heel moeilijk zelf aan het werk, tijdens het klassikale gedeelte hebben ze moeite om op te letten, het duurt even voordat iets bij ze doordringt en ze zijn liever met andere dingen bezig dan met school. Ook vergeten ze beide heel vaak wat spullen, maar dat hebben veel klasgenoten van hen ook wel. Een andere overeenkomst is dat ze beide ontzettend gek zijn op tekenen. Mijn brugklasleerling tekent vooral (prachtige!) auto’s, de leerling uit mijn tweedeklas tekent wat lugubere dingen, zoals een hart waar een mes of zwaard doorheen is gestoken en waar druppels bloed uit druppelen.

Hoe ongeconcentreerd de leerlingen in de les kunnen zijn, zo geconcentreerd zijn ze wanneer ze bezig zijn met hun tekening. Beide leerlingen hebben bij mij aangegeven dat ze thuis een stuk rustiger kunnen werken aan hun opdrachten dan in de les, omdat ze in de les constant afgeleid worden door wat er om hen heen gebeurt. Daarom heb ik met hen de afspraak gemaakt dat wanneer ze merken dat ze hun concentratie verliezen, ze bij mij langskomen. Ik kijk dan wat ze tot dan toe hebben gemaakt. Als ze kunnen laten zien dat ze het in ieder geval hebben geprobeerd, dan krijgen ze van mij een blaadje waarop ze de mooiste tekeningen mogen maken.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten