zaterdag 22 december 2012

Dagboek: De activiteitenweek (en tevens de laatste lesweek van het jaar) (#16)

Ik vraag me wel eens af of ik de enige ben die van vakantie naar vakantie leeft. Het is niet zo dat ik elke ochtend denk: zo, nog 17 werkdagen te gaan. Maar ik zit er wel bijna tegenaan.
De afgelopen week gingen er dit soort gedachten in mijn hoofd rond:
-       Dit is de laatste les aan de brugklas voor dit schooljaar.
-       Het laatste ritje met de trein van dit schooljaar.
-       Dit is de laatste dinsdag van het schooljaar.
-       Wow, de laatste pauze van het schooljaar!
-       De laatste keer achter de computer van het schooljaar.
-       De laatste lesweek van het schooljaar! (Deze gedachte ging zo ongeveer elke dag tien keer door mijn hoofd…)
En zo kan ik de lijst nog wel even aanvullen.

Gelukkig was het wel een leuke week, namelijk een week vol activiteiten, die zo voorbij vloog. Daar hou ik van!

Op maandag had ik de kortste werkdag sinds ik me kan herinneren. Het eerste en het derde uur gaf ik les aan mijn twee brugklassen en daarna kon ik naar huis. Nog voor twaalf uur was ik thuis en om twee uur had ik alles al gedaan wat ik moest doen (dokter, boodschappen en nog wat van die dingen).
Leuk detail van de maandag: ik kwam de personeelskamer in en alle tafels stonden volgestapeld met kerstpakketten. :)

Op dinsdag mocht ik uitslapen tot 10.00 uur en dat was heerlijk. Hoewel ik eerder wakker was, ben ik wel echt tot die tijd blijven liggen (hé, als het een keer kan, dan moet ik er van genieten!). Rond een uur of elf vertrok ik naar het station en ruim op tijd kwam ik op mijn werk aan. ’s Middags stond mijn eerste activiteit gepland, namelijk helpen om een toneelstuk in elkaar zetten. Ik ben totaal niet creatief en ineens moest ik met naald en draad werken, moest ik knippen en plakken en al die andere gekkigheid. Ik ben blij dat ik geen docent handvaardigheid ben, want de leerlingen moesten vaker mij helpen dan ik hen, maar voor één keer in het schooljaar is het best leuk.

Woensdag was ik vrij. Dit zinnetje begint een beetje saai te worden…

Donderdag gaf ik mijn laatste les van het schooljaar (weer zo’n gedachte!). Ik zag meteen dat de leerlingen er weinig zin meer in hadden en ik gaf ze groot gelijk. De eerste helft van de les heb ik wel iets nuttigs gedaan. Daarna heb ik de leerlingen met elkaar laten kletsen en heb ik zelf met twee jongens uit de klas de hotspots van Londen besproken. Als ik daar volgende week zit (zin in, zin in, zin in!!!) dan moet ik toch wel weten wat ik ga bezoeken!
’s Middags stond er nog een oersaai tripje naar het museum op de planning. Als ik ergens niet van hou, dan is het van musea. Anderhalf uur heb ik door de gangen gedwaald, maar erg leuk was het niet. Het is dat ik er voor betaald krijg, maar anders…

Eindelijk was het dan zover. Vrijdag was mijn laatste werkdag van 2012 en ik had er enorm veel zin in. Ik deed een kerstontbijt met één van mijn brugklassen en alles was helemaal georganiseerd, iedereen zou iets meenemen, van plastic mesjes tot servetten en van zelfgebakken cupcakes tot meegebracht vleeswaren en ander broodbeleg. Maar om iets voor 9 uur (de starttijd van het ontbijt) bleek het al lekker mis te gaan. Zo’n beetje het belangrijkste (de plastic mesjes) waren niet meegebracht, dus ik stuurde nog even snel wat jongens naar de supermarkt. Tja, en die zat ineens heel ver weg. Het duurde bijna een half uur voordat ze terug waren en dus ook voordat wij konden beginnen met het kerstontbijt. Daarbij had ik het stomme idee om niet al te moeilijk te doen over mobiele telefoon, waardoor de halve klas Hill Climb Racing zat te spelen op zijn (ja, het waren vrijwel alle jongens) telefoon. Daarbij deed YouTube het nauwelijks, dus elk kerstliedje stond na tien tot maximaal vijftien seconden stil.
Gelukkig was het eten wel heerlijk en kan ik nu eindelijk genieten van mijn (vind ik) welverdiende vakantie.

De komende twee zaterdagen geen dagboekverhalen, maar iets vervangends. Ik zie het nog wel!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten