Gelukkig ging het niet mis. Deels
kwam dat gewoon doordat de ouders aardig waren, maar deels ook door mijn
voorbereiding. In deze blog daarom mijn tips over hoe je je kunt voorbereiden
op de tafeltjesavond.
Allereerst zal ik even vertellen
hoe het bij “ons” in zijn werking gaat. De leerlingen krijgen – na de
rapportvergaderingen – het rapport mee naar huis. De ouders krijgen bij het
rapport een brief mee met daarin een beschrijving van hoe ze zich kunnen
aanmelden voor de oudergesprekken. Dit gebeurt digitaal. De ouders kunnen
aangeven met wie ze een gesprek willen, ze kunnen een tijdsindicatie doorgeven
en (voor de docenten erg belangrijk) ze kunnen een notitie meesturen waarom ze
een gesprek willen. Dit laatste is helaas
niet verplicht.
Twee dagen voor de
oudergesprekken ontving ik een lijstje in mijn postvak. Acht ouders, allemaal
van leerlingen uit verschillende klassen. Dat vond ik al een hele
geruststelling, want ik was al bang dat alle ouders van mijn 2havo-leerlingen
op me af zouden stappen. Bij slechts drie van de acht stond een notitie. Het is
in ieder geval iets…
En dan nu mijn tips voor het
voorbereiden van een tafeltjesavond.
Tip 1: Breng de leerling in kaart
Dit is ongetwijfeld de
belangrijkste stap, maar ook meteen de uitgebreidste. Dat komt omdat hier heel
veel dingen onder vallen. Ik heb een notitieboekje gebruikt waarin ik per
bladzijde één leerling noteerde. In dit boekje schreef ik de werkhouding in de klas, het
gedrag ten opzichte van anderen maar ook of hij/zij opvalt in de klas. Ook
noteerde ik hier de (eventuele) vraag van de ouders en probeerde ik hier alvast
antwoord op te geven. Eén van de vragen was bijvoorbeeld wat de knelpunten van de leerling waren en
hoe deze punten aangepakt kunnen worden. Dit kun je natuurlijk ter plekke in
het gesprek bepalen, maar je kunt ook van tevoren bij iedereen (je weet maar
nooit waar het goed voor kan zijn) opschrijven waar het mis gaat. Bij deze
leerling was het rekenen een struikelblok. De proefwerken over de
rekenhoofdstukken maakte hij dramatisch, de meetkundige repetities gingen een
stuk beter.
Het is ook goed om eens de andere (rapport)cijfers van de
leerlingen erbij te halen. Scoort een leerling alleen voor jouw vak slecht of
is het over de hele linie beroerd? Bij leerlingen die ook andere soortgelijke
vakken hebben, bij mij vakken als natuurkunde, kan het ook nog uitmaken. Zo kun
je zien of de leerling gewoon een typische alpha-leerling is of dat de leerling
gewoon moeite heeft met wiskunde alleen.
Tip 2: Verzamel je hele administratie (en neem deze mee)
Op mijn tafeltjesavond had ik een
laptop ter beschikking, maar toch heb ik alle mogelijke cijferlijsten
uitgedraaid. Ook houd ik tijdens elk trimester bij wie welke spullen niet bij
zich heeft of wie het huiswerk niet heeft gemaakt. Mocht heb gesprek een beetje
stilvallen, dan kun je het hier altijd nog hebben, op een positieve of een minder
positieve manier. (“Maar mevrouw, ik zie dat uw zoon het huiswerk ook niet heel
vaak af heeft. Als hij hier eerst iets aan gaat verbeteren, dan zie ik daarna
wel of hij in aanmerking komt voor bijles vanuit school.”)
Tip 3: Zorg dat je wat positiefs te melden hebt
Het klinkt zo simpel, maar bij
sommige leerlingen is het nog best lastig om iets positiefs te verzinnen. Ik
heb bijvoorbeeld één leerling die altijd onderuitgezakt zit, nooit (!) zijn
boeken bij zich heeft, zijn huiswerk pas een paar keer (als het vijf keer is,
is het al veel) heeft gemaakt tijdens het schooljaar, en hele slechte cijfers
haalt, ondanks dat hij het jaar nu al voor de tweede keer doet. Als zijn moeder
tegenover me zou zitten, zou ik niet verder kunnen komen dan “wat een leuk
kapsel heeft uw zoon”, of iets anders onbenulligs. Toch wordt het vaak
aangeraden om een tafeltjesavondgesprek te openen met een leuk compliment over
de leerling. “Om de ouders een beetje in te palmen,” zei een collega vlak voor
de avond tegen me. “En daarna kun je hun kind zo hard de grond in trappen als
je wilt, maar probeer ook te eindigen met een compliment.” Dat laatste was
overigens niet heel serieus bedoeld. ;-)
Volgende keer mijn tips voor de
oudergesprekken zelf.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten