donderdag 24 januari 2013

Mijn klassen: klas 1b

Ik geef les aan drie brugklassen, waarvan dit misschien wel de leukste klas is. Het is wel een klas waarin bijna iedereen een verhaal heeft. Er zitten leerlingen in die havo niet heel goed aankunnen, dus die in juli waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een andere school. Er zitten meerdere leerlingen in met faalangst en/of een sociale angst. Een leerling die vaker naar het ziekenhuis gaat dan dat hij naar de supermarkt gaat, een leerling met zowel ADHD als een vorm van autisme (waar ik overigens al eerder over schreef). En natuurlijk nog wat leerlingen waarvan de ouders gescheiden zijn of in een scheiding liggen, want dat zie je tegenwoordig helaas in iedere klas.

Als je de leerlingen ziet, zou je niet weten dat er een heel verhaal achter schuil gaat. De leerlingen komen met een grote glimlach binnen, we lachen heel wat af in de lessen en met een grote glimlach gaan ze ook weer weg. Ik vind het absoluut geen straf om aan deze klas les te geven en toen ik tijdens de repetitieweek drie dagen lang bij deze klas mocht surveilleren, heb ik van elk uur genoten. De leerlingen luisterden naar me, deden wat ze moesten doen en tijdens het studieuur werd er - behalve gestudeerd - ook veel gekletst en gelachen. Kortom, een hele fijne klas.

Er zijn alleen een paar jongens in deze klas, twee om precies te zijn, tot wie ik niet heel goed kan doordringen. De definitie van werken of luisteren is bij hen nog niet helemaal bekend. Ik vind het ook moeilijk om deze leerlingen wat harder aan te pakken, omdat ze er bede een goed excuus voor hebben. De ene leerling heeft dus ADHD eneen vorm van autisme, zoals ik net al schreef, en de andere lerling zit aan de medicijnen, waardoor hij behoorlijk druk is geworden en moeite heeft met zich te concentreren in de lessen. Hij heeft het idee dat hij zijn gezondheid met zijn gedrag moet compenseren, zei zijn moeder ooit tegen me. Daar komt ook nog eens bij dat hij niet heel goed in wiskunde is en ook niet de wil heeft om het wel te kunnen...

Gelukkig zijn de andere 24 leerlingen prima om mee te werken en kan ik ook goed met de mentor van deze klas over weg. Dat is toch wel prettig voor het geval het toch niet helemaal vlekkeloos verloopt met de klas of een leerling in het bijzonder.

Liefs!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten