maandag 21 januari 2013

Wat doe ik met leerlingen die een vraag hebben?

Tijdens het nabespreken van mijn lesbezoek vorige week hoorde ik dat ik over één ding even goed moest nadenken: wat doe ik met leerlingen die een vraag hebben?

Gedurende mijn stage heb ik daar meerdere manieren voor geprobeerd. Bij één van mijn eerste stages zaten de leerlingen in groepjes. Het was voor mij makkelijk om rond te lopen en de vragen van de leerlingen te beantwoorden. Sindsdien ben ik dat ook blijven doen.
Toen ik in augustus begon met mijn baan merkte ik dat het hier helemaal niet zo goed werkte. Als ik links achter in het lokaal iets aan het uitleggen was, werd het rechts voorin een zooitje. Zelfs mijn brugklasleerlingen hadden door dat ik toch niet meer aan het opletten was of iedereen wel aan het werk was.
Vanaf toen heb ik dus iets nieuws bedacht: ik blijf lekker op mijn plek zitten (ik werd er ook best gek van om tijdens elke les een marathon te moeten lopen terwijl er vijfentwintig schooltassen in het gangpad liggen…) en de leerlingen komen maar naar mij toe als ze een vraag hebben. Dat heeft altijd goed gewerkt, maar er zitten helaas toch meer nadelen aan dan ik dacht. De tweede grootste zijn dat de leerlingen vaak in groepjes van zes aan mijn tafel staan en dat ik geen zicht heb op de leerlingen die geen vraag hebben (of geen vraag durven te stellen). Tijdens het lesbezoek was het namelijk zo dat er iemand met zijn geschiedenisschrift op tafel had liggen in plaats van een normaal ruitjesschrift voor wiskunde. Oeps…

Mijn vriend, die nooit een lerarenopleiding heeft gevolgd maar wel altijd met goede ideeën komt, bedacht de volgende oplossing om de bosjes rond mijn bureau te voorkomen. Ik laat de leerlingen hun vinger opsteken, ik schrijf de namen van de leerlingen op en ik roep de leerlingen één voor één naar voren. Of dit gaat werken in mijn klassen is de vraag, maar ik kan het in ieder geval proberen!

De komende week ga ik het toepassen in de brugklaslessen. Deze leerlingen hebben vaak de meeste vragen, dus vooral hier heb ik te maken met de groepsvorming aan mijn tafel. Volgende week maandag dus een update!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen