woensdag 20 maart 2013

Tip: Geef de ouders de ruimte (#16)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

Over drie weken is het week zover: de tafeltjesavonden! Daarom leek het me wel gepast om een tip uit te kiezen uit het hoofdstuk “Moeilijke ouders”.

Hoofdstuk 22, tip 3: Geef ouders de ruimte
Ouders horen niet graag slecht nieuws over hun kind. Ze kunnen hier echt van schrikken. Ouders hebben vaak even tijd nodig om het te verwerken en te accepteren. Geef ze dan ook die ruimte. Bied ze een kop koffie aan en benoem vooral ook de leuke dingen van het kind. Kom niet te snel met oplossingen, maar start met het stellen van vragen.

Ik krijg toch wel een beetje de kriebels als ik dit stukje lees. De vorige tafeltjesavond ging me vrij gemakkelijk af, maar periode 2 is voor veel leerlingen een zware periode. Dat zie ik ook aan de cijfers, die zijn een stuk lager dan aan het begin van het jaar. Het zal ongetwijfeld betekenen dat er meer ouders op de tafeltjesavond komen en er zullen waarschijnlijk ook wat minder leuke gesprekken tussen zitten.

Het is altijd vervelend om iets negatiefs te vertellen. Helemaal als het om hun oogappeltjes gaat. Van collega’s krijg ik dan ook de tip om te starten met iets positiefs. Iets over hun werkhouding, iets over hun netheid, iets over hun gedrag in de les. Mits dit positief is natuurlijk. Daarna kun je beginnen met het vervelende nieuws. Ik zou zo even snel niet weten wat het vervelende nieuws zou kunnen zijn. De schoolresultaten zijn voor de ouders zichtbaar op de schoolsite, de ouders hebben regelmatig contact met de mentor (o.a. over de werkhouding, het huiswerk etc.) en ik hoef de leerlingen en/of de ouders niet te vertellen dat een leerling naar een lager niveau wordt gezet of dat de leerling het jaar opnieuw moet doen. Ook dat is de taak van de mentor.

Maar mocht het over een paar weken toch het geval zijn dat ik slecht nieuws moet vertellen, dan wordt dit de leidraad van het gesprek:
- Starten met iets positiefs
- Eventueel nog iets positiefs
- Het slechte nieuws brengen
- De ouders te tijd geven om het door te laten dringen
- Vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn
- Vragen, vragen en nog wat vragen (geen idee waarover)
- Bedenken van een oplossing

Als ik op de komende tafeltjesavond een dergelijk gesprek heb moeten voeren, komt er ongetwijfeld een verslag over op mijn blog.

Het aanbieden van koffie zou ik graag willen doen, maar dat is niet praktisch. We zitten met z’n allen (mijn collega’s en de andere ouders) in de aula en het koffieapparaat staat bij de ingang. Hier kunnen best lange rijen staan. Tegen de tijd dat ik terug ben met het kopje koffie staan de volgende ouders weer te wachten!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten