Maar ook het schooljaar erop gebeurde er weinig anders. Ik bleef mezelf; veel te lief en te soft. De leerlingen maakten hier graag gebruik van. Voordat ik het eenmaal doorhad, was het oktober. Dan zuchtte ik en zei ik wéér dat ik het vanaf het jaar erop meteen goed aan ging pakken.
Het lijkt een beetje op diëten. Met een glas wijn in de ene
hand en bitterbal in de andere hand roept men dat ze maandag gaan beginnen met
lijnen. Of op 1 januari. Maar stoppen met eten en starten met een gezonde (of
andere) levensstijl kun je ook nu doen. Op dit moment. Datzelfde geldt voor wat
ik hierboven schetste. Het is nooit te laat om de leerlingen wat harder aan te
pakken. In oktober kun je net zo goed de regels voorleggen aan de leerlingen
als wanneer je het in de eerste les meteen doet. Natuurlijk is het makkelijker
als je het meteen aan het begin doet. Er wordt tenslotte vaak geroepen dat het
gemakkelijker is om halverwege het jaar de teugels te laten vieren dan om ze
halverwege het jaar strak te trekken. Of zo. Maar het zou ook een stuk
makkelijker zijn voor veel mensen om gisteren al te beginnen met lijnen.
Wat ik hiermee wil zeggen: als je iets wilt veranderen in je
lesstijl, op welke manier dan ook, kun je dat beter deze week nog doen dan
volgende week. Beter vandaag dan morgen. Ik heb het hele schooljaar het
bedenken van leuke werkvormen voor me uitgeschoven. Ik heb bij mijn 2havo-klas
continu gedacht: het komt wel weer goed. Ze zullen halverwege het jaar wel
inzien dat hun (werk)houding ze niet ver gaat brengen. En over mijn vervelende
brugklas denk ik ook steeds vaker: ach, nog een paar weken, dan ben ik van ze
af.
Maar die vijf lesweken die ik nu nog te gaan heb, moet ik
nog wel met die klassen uitzitten. En dat doe ik liever op een leuke manier dan
dat ik er tegenop zie om die klas het lokaal binnen te laten. Daarom ga ik de
laatste weken zelf weer de touwtjes in handen nemen. Vanaf nu gaan de
leerlingen zich houden aan mijn regels. Vanaf nu bepaal ik wat er gebeurt.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten