woensdag 1 mei 2013

Tip: Drink veel & Spaar je stem (#19)

Een half jaar geleden schreef ik al een blog over de stem. Nog vrij recent dus, maar ik vond het tijd worden om eens een tip uit het gelijknamige hoofdstuk te kiezen. Vooral voor mezelf, omdat ik merk dat ik de laatste tijd aardig wat stemproblemen heb.

Hoofdstuk 4, tip 4: Drink veel
Hou de slijmvliezen van je stembanden vochtig door veel water te drinken. Zet bijvoorbeeld een fles water op je tafel. Van cafeïne in koffie en gewone thee drogen je stembanden uit, dus drink hier niet te veel van. Groene thee of kruidenthee kunnen weer wel. Thee van Kaasjeskruid is heel heilzaam omdat het een beschermend laagje op het slijmvlies legt.

Zoals ik in mijn vorige blog over dit onderwerp al had beschreven: elke les staat er een gevuld flesje water op mijn bureau. Ik heb vooral de afgelopen maand erg last van mijn keel. Vooral de vervelende kriebelhoesten zijn irritant. Omdat dit in de les geregeld voorkomt, drink ik gerust drie flesjes water leeg.
Wat ik helaas ook doe, is koffie drinken. Het is dan wel koffie in een lekkerdere vorm (latte machiato, café choco, wiener melange etc.), maar het blijft koffie. Daarnaast drink ik ook thee. Op mijn werk (en thuis) staan zo veel lekkere smaakjes, dat ik van alles afwissel. Naast groene thee drink ik ook normale thee. En dat schijnt dan weer niet zo goed voor je keel te zijn…

Hoofdstuk 4, tip 7: Spaar je stem
Je hoeft niet altijd je stem te gebruiken. Train je klas op stilte door kort in je handen te klappen, dat spaart je stem. En vermijd hoesten, schrapen en kuchen: zoveel orkaankracht is slecht voor je stembanden. Geef je stem regelmatig even rust, bijvoorbeeld door minder klassikaal les te geven of je lessen meer af te wisselen.

Oei. Hoesten doe ik, kuchen doe ik, schrapen doe ik, af en toe lang praten voor de klas doe ik… Niet zo goed voor mijn stem! Enige tijd geleden heb ik een fietsbel gekocht voor in mijn klas. De eerste weken werkte dat fantastisch. Zodra ik even belde, werd iedereen stil. Langzamerhand is het effect van het harde belletje weg en is niet iedereen even stil. Helaas. En wat doe ik dan? Inderdaad, iedereen stil krijgen met mijn stem. Weer zo’n dingetje dat niet heel goed is voor mijn stembanden.

Ik heb nog zo’n zes lesweken te gaan voordat ik mijn stembanden een paar weken kan laten rusten. Wat ga ik in die weken (anders) doen?
- Nog steeds veel water blijven drinken
- Vaker kiezen voor groene thee in plaats van normale thee
- De koffie inruilen voor (groene!) thee of water
- De leerlingen trainen om stil te worden, op een andere manier dan door middel van stemgebruik

En nu maar hopen dat de stemproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten