woensdag 17 juli 2013

Tip: Wees rechtvaardig en duidelijk (#25)

Wat ik het moeilijkste vind van het begin van het schooljaar? De grote vraag of je streng moet beginnen of juist aan het begin een band met de leerlingen op moet bouwen. Volgens onderstaande tip, volgens mijn docenten van de lerarenopleiding en volgens alle stagebegeleid(st)ers moet je streng beginnen. Dan kun je daarna altijd nog de teugels laten vieren.

Hoofdstuk 2, tip 1: Wees rechtvaardig en duidelijk
Natuurlijk wil je een leuke juf of meester zijn. Daar doe je je best voor. Maar je kunt beter je best doen om consequent te zijn. Als je rechtvaardig bent, gaan leerlingen je vanzelf aardig vinden. Treed op, wees duidelijk. En wil vooral niet te lief zijn.

Natuurlijk is het belangrijk om rechtvaardig en duidelijk te zijn. Maar dat betekent ook dat je vanaf les 1 al straf uit moet delen als iemand iets tegen de regels doet. En daar ben ik geen voorstander van. Het is nog niet zo lang geleden dat ik aan de andere kant van het klaslokaal stond en als ik meteen in de eerste les al strafwerk had gekregen omdat ik tijdens de uitleg praatte, dan had ik de docent niet heel aardig en meegaand gevonden. En als ik de docent niet aardig vind, dan ben ik ook niet bereid om hard voor het vak te werken. Ik ben nu natuurlijk wat ouder en wijzer (hoop ik) en ik weet nu dat ik niet voor de docent werk, maar voor mijn eigen toekomst. En ik weet ook wel dat de leerlingen je respecteren als je meteen vanaf dag 1 al laat zien wie de baas is…

…maar het is zo tegenstrijdig met mijn eigen gevoel! Ik wil leuk gevonden worden, ik wil lief zijn, ik wil dat de leerlingen me mogen. Dat zit in mijn karakter en hoe vaak ik het ook probeer, ik krijg het er niet uitgeslagen. Aan de ene kant natuurlijk heel jammer, maar aan de andere kant ook een goede eigenschap. Ik ben gewoon een zachtaardig meisje en ik laat me niet graag veranderen, hoe hard mensen ook roepen dat het goed is om streng te zijn.

Gelukkig bereik ik ook een hoop door wel gewoon aardig en lief te zijn. Zoals ik al zei, een band met de leerlingen opbouwen vind ik ontzettend belangrijk. Ik ben nog steeds van mening dat je op deze manier het meeste gedaan kunt krijgen. Dat zag ik het afgelopen jaar wel. Met een van mijn brugklassen was de band uitstekend. Er was daardoor ook meer rust in het lokaal en de leerlingen luisterden naar me tijdens mijn uitleg. Bij een andere brugklas was de band minder goed te noemen. In die klas was het een stuk rumoeriger tijdens de uitleg en ook tijdens het zelfstandig werken waren de leerlingen Oost-Indisch doof.

Natuurlijk moet iedere docent zelf uitzoeken wat de beste manier van lesgeven voor hem/haar is. Ik zeg ook niet dat het erg is als je wel streng begint, maar voor mij werkt dat niet. Het is tegenstrijdig met mijn karakter en als ik voor de klas sta, wil ik graag voor een groot deel mezelf kunnen zijn. Ik hou het dus bij mijn eigen aanpak. Hopelijk pakt dat het komende schooljaar net zo goed uit als het afgelopen jaar.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten