Hoofdstuk 2, tip 1: Wees rechtvaardig en duidelijk
Natuurlijk wil je een leuke juf of meester zijn. Daar doe je je best voor. Maar je kunt beter je best doen om consequent te zijn. Als je rechtvaardig bent, gaan leerlingen je vanzelf aardig vinden. Treed op, wees duidelijk. En wil vooral niet te lief zijn.
Natuurlijk is het belangrijk om rechtvaardig en duidelijk te zijn. Maar dat betekent ook dat je vanaf les 1 al straf uit moet delen als iemand iets tegen de regels doet. En daar ben ik geen voorstander van. Het is nog niet zo lang geleden dat ik aan de andere kant van het klaslokaal stond en als ik meteen in de eerste les al strafwerk had gekregen omdat ik tijdens de uitleg praatte, dan had ik de docent niet heel aardig en meegaand gevonden. En als ik de docent niet aardig vind, dan ben ik ook niet bereid om hard voor het vak te werken. Ik ben nu natuurlijk wat ouder en wijzer (hoop ik) en ik weet nu dat ik niet voor de docent werk, maar voor mijn eigen toekomst. En ik weet ook wel dat de leerlingen je respecteren als je meteen vanaf dag 1 al laat zien wie de baas is…
…maar het is zo tegenstrijdig met mijn eigen gevoel! Ik wil
leuk gevonden worden, ik wil lief zijn, ik wil dat de leerlingen me mogen. Dat
zit in mijn karakter en hoe vaak ik het ook probeer, ik krijg het er niet
uitgeslagen. Aan de ene kant natuurlijk heel jammer, maar aan de andere kant
ook een goede eigenschap. Ik ben gewoon een zachtaardig meisje en ik laat me
niet graag veranderen, hoe hard mensen ook roepen dat het goed is om streng te
zijn.
Gelukkig bereik ik ook een hoop door wel gewoon aardig en
lief te zijn. Zoals ik al zei, een band met de leerlingen opbouwen vind ik
ontzettend belangrijk. Ik ben nog steeds van mening dat je op deze manier het
meeste gedaan kunt krijgen. Dat zag ik het afgelopen jaar wel. Met een van mijn
brugklassen was de band uitstekend. Er was daardoor ook meer rust in het lokaal
en de leerlingen luisterden naar me tijdens mijn uitleg. Bij een andere
brugklas was de band minder goed te noemen. In die klas was het een stuk rumoeriger
tijdens de uitleg en ook tijdens het zelfstandig werken waren de leerlingen
Oost-Indisch doof.
Natuurlijk moet iedere docent zelf uitzoeken wat de beste
manier van lesgeven voor hem/haar is. Ik zeg ook niet dat het erg is als je wel
streng begint, maar voor mij werkt dat niet. Het is tegenstrijdig met mijn
karakter en als ik voor de klas sta, wil ik graag voor een groot deel mezelf
kunnen zijn. Ik hou het dus bij mijn eigen aanpak. Hopelijk pakt dat het
komende schooljaar net zo goed uit als het afgelopen jaar.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten