Het boek van de algemene onderwijsbond bevat dertig
hoofdstukken. Elk hoofdstuk begint met een kleine introductie. Ik zal hieronder
van de eerste tien hoofdstukken de titel en de intro opschrijven. De volgende
hoofdstukken volgen later!
01: Stage
Lesgeven leer je het beste voor de klas. En dus zijn stages
een heel belangrijk onderdeel van je opleiding. Maar hoe zorg je ervoor dat je
tijdens je stage ook leert wat je moet leren? Of wat je wilt leren? Hoe bereid
je je voor? En hoe ga je bijvoorbeeld om met je stagementor of begeleider. Hoe
haal je het beste uit je stage?
02: Je eerste klas
Daar sta je dan met je diploma op zak en vol goede moed; je
staat voor het eerst zelfstandig voor de klas. Maar een afgeronde opleiding en
een dosis enthousiasme zijn niet voldoende om succesvol je eerste jaar door te
komen. Wat heb je nog meer nodig?
03: Autisme
Autistische kinderen ervaren de wereld om zich heen anders
dan ‘normale’ kinderen. Prikkels worden in de hersenen op een andere manier
verwerkt. Hoe kun je als leerkracht zo’n kind helpen?
04: Stemgebruik
Een leraar vergt net zoveel van zijn strottenhoofd als een
profvoetballer van zijn knieën. Het verschil is dat een topsporter medisch goed
wordt begeleid terwijl een leraar pas bij een arts terechtkomt als zijn stem
het al heeft begeven. Als docent ben je een beroepsspreker, met je stem als belangrijkste
instrument. Wees er zuinig op!
05: Invallen
Veel startende leerkrachten doen hun eerste werkervaring op
met invalwerk. Dat heeft als voordeel dat je veel ervaring opdoet, maar nadelen
zijn er ook. Iedere keer een andere klas, onbekendheid met lesmethoden en gedoe
met rechtspositie. Hoe word je een succesvolle invalkracht?
06: Vakantiekriebels
Het schooljaar is bijna ten einde. Terwijl buiten de zon
schijnt, slaat binnen de lamlendigheid toe. Hoe hou je leerlingen – en jezelf –
tot het eind van het schooljaar bij de les?
07: Pubers
Pubers gedragen zich vaak impulsief en hebben maar weinig
respect voor gezag. Tegelijkertijd zijn ze uiterst kwetsbaar en onzeker over
hun veranderende lijf en de toekomst die voor hen ligt. Hoe ga je als leerkracht
om met pubers? Zorg in ieder geval dat je inzicht hebt in het puberbrein.
08: Multicultureel
Een klas met meer allochtone dan autochtone leerlingen komt
steeds vaker voor; zeker in grotere steden. Wat doe je dan? Is gewoon goed
lesgeven voldoende? Het helpt, maar toch is het ook belangrijk om oog te hebben
voor bijzonderheden en gevoeligheden van een multiculturele klas.
09: Chaos in de klas
Hoe houd je orde in de klas? Streng beginnen; consequent
zijn; niet boos worden. Als startende leerkracht word je overspoeld met tips.
Nog een paar? Ga stevig staan, met je voeten iets uit elkaar, schouders naar
achteren, hoofd omhoog. Zo zie je er uit als de baas.
10: Agressie
Agressie op school – je weet dat het bestaat. Toch zul je je
overvallen voelen als je er mee te maken krijgt. Het zijn heftige momenten. Je
schrikt, misschien raak je zelfs in paniek. Begrijpelijk, maar schrik of paniek
helpt niet. Wat wel?
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten