maandag 5 augustus 2013

Verandering #4

Als ik zo het hele jaar nog eens overdenk, blijken er toch aardig wat dingen te zijn die ik wil veranderen. Een systeem om deonvoldoendes van de leerlingen nader te bekijken, meer werkvormen inmijn lessen gebruiken, intensiever het huiswerk controleren en dan ook nog consequenter zijn bij het geven van straffen...

Want als ik ergens niet goed in ben, is het consequent zijn tijdens het uitdelen van straffen. Hoe vaak ik iemands naam van het bord heb geveegd uit medelijden is echt niet op één hand te tellen en op twee handen ook niet eens. Hoe vaak ik iemand eerder weg heb laten gaan tijdens het nablijven is misschien nog net op mijn handen en voeten te tellen, maar dat zou natuurlijk ook niet mogen. En dan de keren dat ik heel veel dingen maar door de vingers heb gezien. Pfff, daar moet iets aan gebeuren!

Ik ben gewoon een goedaardig persoon en het is voor mij heel moeilijk om niet in die lieve woorden en die zielige ogen van de leerlingen te trappen. Maar dat is natuurlijk niet iets wat past in het lijstje dat hoort bij een goede docent. Als ik echt respect van de leerlingen en van collega’s wil krijgen, dan moet ik hier iets aan doen. En het komend schooljaar is een mooi moment om dit punt te veranderen.

Ik ga geen stappenplan voor mezelf opstellen, simpelweg omdat dat niet kan. Het enige waar ik rekening mee moet houden, is dat ik moet doen wat ik zeg. Als ik een leerling een lesuur na moet laten blijven, moet de leerling ook echt 50 minuten in het lokaal zitten. Als ik een leerling 40 strafregels geef, is 39 regels niet voldoende. Als een leerling zich ’s morgens om 7.45 uur moet melden, dan is 7.50 uur te laat.

Wens me succes.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen