Een derde verandering is de huiswerkcontrole. Het afgelopen
jaar heb ik het huiswerk niet tijdens elke les gecontroleerd, simpelweg omdat
daar niet altijd de tijd of de mogelijkheid voor is. Het komende jaar ga ik dat
ook zeker niet doen, want de tijd zal er nog steeds niet doen. Wat ik wel wil
doen, is het huiswerk op een intensievere manier controleren.
Wat ik voorheen deed was: rondlopen en bij iedereen kijken
of het huiswerk was gemaakt. Niet per se hóe de leerlingen het gemaakt hadden,
maar óf ze de opgaven gemaakt hadden. Dit wil ik het komende jaar dus
veranderen. Ik ben nog steeds van plan om zo vaak mogelijk door het lokaal te
lopen om te kijken of iedereen het gemaakt heeft, maar daarbij wil ik er
dagelijks/wekelijks een paar schriften uitpikken. Deze leerlingen komen met hun
schrift naar voren en ik zal dan in hun bijzijn de schriften controleren.
Waar ga ik op letten bij het controleren van de schriften?
- Allereerst of het huiswerk gemaakt is.
- Of de leerling er een berekening bij heeft gezet.
- Of de leerling heeft getekend met potlood en langs een
liniaal.
- Of het huiswerk is nagekeken.
- Of het huiswerk, indien er fouten zijn gemaakt, is
verbeterd.
Daarnaast controleer ik ook of het netjes is en of alle
aantekeningen in het schrift staan.
Als er iets niet klopt, dan zorgt de leerling ervoor dat
hij/zij dit verbetert. De leerling krijgt daarvoor één dag de tijd. De volgende
les bekijk ik het schrift opnieuw. Als een leerling het niet heeft verbeterd,
krijgt hij/zij extra werk mee naar huis.
Ik ga zelf in een schrift bijhouden welke leerling al een huiswerkcontrole
heeft gehad en bij welke leerling en wat niet klopte. Zo kan ik, net als bij de
eerste verandering goed de voortgang van de leerling in de gaten houden.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten