maandag 29 juli 2013

Verandering #3


Een derde verandering is de huiswerkcontrole. Het afgelopen jaar heb ik het huiswerk niet tijdens elke les gecontroleerd, simpelweg omdat daar niet altijd de tijd of de mogelijkheid voor is. Het komende jaar ga ik dat ook zeker niet doen, want de tijd zal er nog steeds niet doen. Wat ik wel wil doen, is het huiswerk op een intensievere manier controleren.

Wat ik voorheen deed was: rondlopen en bij iedereen kijken of het huiswerk was gemaakt. Niet per se hóe de leerlingen het gemaakt hadden, maar óf ze de opgaven gemaakt hadden. Dit wil ik het komende jaar dus veranderen. Ik ben nog steeds van plan om zo vaak mogelijk door het lokaal te lopen om te kijken of iedereen het gemaakt heeft, maar daarbij wil ik er dagelijks/wekelijks een paar schriften uitpikken. Deze leerlingen komen met hun schrift naar voren en ik zal dan in hun bijzijn de schriften controleren.

Waar ga ik op letten bij het controleren van de schriften?
- Allereerst of het huiswerk gemaakt is.
- Of de leerling er een berekening bij heeft gezet.
- Of de leerling heeft getekend met potlood en langs een liniaal.
- Of het huiswerk is nagekeken.
- Of het huiswerk, indien er fouten zijn gemaakt, is verbeterd.

Daarnaast controleer ik ook of het netjes is en of alle aantekeningen in het schrift staan.

Als er iets niet klopt, dan zorgt de leerling ervoor dat hij/zij dit verbetert. De leerling krijgt daarvoor één dag de tijd. De volgende les bekijk ik het schrift opnieuw. Als een leerling het niet heeft verbeterd, krijgt hij/zij extra werk mee naar huis.

Ik ga zelf in een schrift bijhouden welke leerling al een huiswerkcontrole heeft gehad en bij welke leerling en wat niet klopte. Zo kan ik, net als bij de eerste verandering goed de voortgang van de leerling in de gaten houden.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten