Het afgelopen jaar heb ik voornamelijk een zogenaamde
busopstelling in mijn lokaal gehad. De leerlingen zaten twee aan twee, in drie
rijen opgedeeld. Zoals in vrijwel alle lokalen gebeurd. Het komende jaar wil ik
hier iets meer verandering in brengen. Ik heb het afgelopen jaar af en toe in
groepjes gemerkt. De ene keer verliep dit uitstekend, de andere keer was het
nog best lastig. Lastig om de leerlingen aan het werk te krijgen, lastig om de
leerlingen hun mond te snoeren als het erg gezellig begon te worden, lastig
omdat de leerlingen de regels nog niet zo goed kenden. Dat ligt niet (alleen)
aan de leerlingen, maar ook aan mij.
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken (figuurlijk
dan, want dat zou ik natuurlijk nooit echt doen!) dat de leerlingen veel beter
kunnen samenwerken als ze er maar vaak genoeg mee oefenen. De zeldzame keren
dat ik mijn brugklassers in groepjes zette, was het maar afwachten hoe de les
zou verlopen. In mijn 2havo-klas zaten de leerlingen altijd in groepjes, tenzij
ze een proefwerk hadden. In het begin was het even wennen, maar na een tijdje
werkte dat heel goed. Ze waren iets meer geconcentreerd, ze waren gemotiveerd
en hun werkhouding was ook beter. Dit was een hele prestatie voor deze klas. (Heel even een kleine update tussendoor: van
de 24 leerlingen uit de klas zijn er slechts 14 door naar 3havo. De andere
leerlingen zijn blijven zitten of overgestapt naar een lager niveau.)
Vanaf volgend jaar wil ik dus vaker in groepjes werken. Van
tevoren zal ik duidelijk de regels vermelden die ik ook in mijn 2havo-klas heb
gezegd (samenwerken is een must, als je iets niet snapt vraag je dat eerst aan
je groepsgenoten, als niemand het snapt komt er één leerling naar mij). Ik zal
dit niet elke dag doen, maar één of twee dagen in de week lijkt me een mooie
tussenweg.
Ik wil ook meer gaan kijken naar het niveau van de leerlingen.
De groepssamenstelling wil ik dan ook niet baseren op de vriendschappen in de
klas, maar op het niveau. Na een paar weken heb ik een beeld van de inzet en
het inzicht van een leerling, dus aan de hand daarvan maak ik de groepjes.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten