Tip 1: Wees een voorbeeld
Je kunt niet tegen je leerlingen zeggen dat ze geen telefoon mogen gebruiken als je zelf continu aan het whatsappen bent tijdens de les (echt waar, ik ken zo’n docent). Zorg er dus voor dat je ook je eigen regels naleeft.
Tip 2: Wees voorspelbaar
Door elke keer iets anders te doen (de ene les beginnen met
theorie, de andere les beginnen met zelfstandig werken, de derde les beginnen
met een film) zien de leerlingen de regelmaat niet. Ze kunnen dan gaan denken
dat alles mag en zullen zich zelf ook niet aan een patroon houden. Probeer elke
les volgens een vast patroon les te geven, bijvoorbeeld door te starten met de
theorie, daarna tien minuten zelfstandig werken en de laatste vijf minuten
klassikale vragen stellen. Zo weet een leerling waar hij/zij aan toe is.
Tip 3: Wees niet te lief
Er zijn docenten die zich willen onderscheiden van de
collega’s. “Van mij mag je wel naar het toilet tijdens de les/schreeuwen in de
klas/gooien met propjes/hoofddeksels op.” Deze docenten, en ik ben er één van,
voelen zich daardoor misschien even beter dan de rest, maar ze wijken wel af en
toe af van de schoolregels. Doe dit niet! Wees niet te lief, maar houd je aan
de schoolregels.
Tip 4: Accepteer geen excuses
Te laat is te laat, geen huiswerk is geen huiswerk, geen
spullen is geen spullen. Als er iets in de privésfeer van de leerling is
gebeurd, geeft één van de ouders vaak een briefje mee. Zonder briefje hoef je
dus ook niet in smoesjes te trappen. En mocht je twijfelen aan het verhaal, dan
kun je altijd de ouders bellen.
Tip 5: Houd vol
Eén van de redenen waarom het moeilijk is om consequent te
zijn, is omdat consequent zijn gelijk is aan kiezen voor de meeste weerstand.
Ik ga graag confrontaties uit de weg en daardoor zie ik wel eens iets door de
vingers. Ik weet dat dit mijn valkuil is en hier moet dan ook echt iets aan
gebeuren.
Tip 6: Ga niet in discussie
Leerlingen gaan graag in discussie over hun straf. Vermijd
dit, zeker in een klassensituatie! Ga niet in op uitspraken als “Ik verdien
deze straf niet” of “U moet altijd mij hebben”. Als een leerling wil discussiëren,
komt hij/zij aan het eind van de dag maar terug.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen…
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten