11: Pesten
Een tas van een fiets afschoppen, schelden, spugen, anonieme
mailtjes sturen en buitensluiten. Pesten kan altijd en overal gebeuren, ook op
school. Slachtoffers gaan niet alleen elke dag met angst naar school, vaak
houden zij hun leven lang last van de gevolgen. Als leraar kan – en moet – je optreden
tegen pesten op school.
12: Verdriet
Een klasgenootje dat verongelukt, een ouder die zelfmoord
pleegt of een asielzoekertje dat het land wordt uitgezet. Bij grote en kleinere
calamiteiten kunnen de emoties in de klas hoog oplopen. Hoe ga je daar als
leerkracht mee om? En wat doe je met je eigen emoties?
13: Internet
Van de Nederlandse kinderen in 98 procent actief op
internet. Als leerkracht weet je nooit precies wat je leerlingen digitaal
uitspoken. Worden er vreemde sites bekeken? Wordt er digitaal gepest? Hoe hou
je een vinger aan de pols?
14: Seks
Seks in ruil voor een breezer en groepsverkrachtingen in
kelderboxen – de media melden regelmatig seksuele ontsporingen bij jongeren.
Het kan niet anders of ook seksuele opvoeding ligt op het bordje van scholen.
Voer voor specialisten, zou je denken. Maar wat als de sfeer in de klas seksueel
geladen is of leerlingen zelf met vragen komen?
15: Slechtnieuwsgesprek
Een kind dat blijft zitten, zich misdraagt in de klas of een
verwijzing krijgt voor een andere school – het leidt meestal tot een lastig
gesprek met de ouders. Beginnende leraren zijn vaak als de dood voor een
slechtnieuwsgesprek. Hoe bereid je het voor en wat doe je als de ouders eenmaal
tegenover je zitten?
16: ADHD
Ze doen voor de denken, hebben geen rem en zijn zowel
innerlijk als uiterlijk steeds in beweging. Een ADHD-kind voelt zich constant
onrustig van binnen en heeft moeite met plannen en organiseren. Drie tot vijf
procent van de kinderen heeft last van een aandachtstekortstoornis met
hyperactiviteit, ofwel ADHD. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?
17: Koninginnen en krengen
Met één blik kunnen meiden een ander vermorzelen. Wat zij
doen, wordt vaak afgedaan als iets wat nu eenmaal bij meiden hoort. Maar het
koninginnengedrag en de meidenintimidatie maken de klas tot een onveilige
leeromgeving. Volwassenen hebben meestal geen idee wat er zich in alle
subtiliteit afspeelt. Wat kun je eraan doen?
18: Faalangst
Eén op de vijf kinderen presteert onder de maat omdat hij
bang is om te falen. Meestal zijn deze kinderen zo gefocust op de angst om te
falen, dat ze helemaal blokkeren. Hun grootste angst wordt dan werkelijkheid;
ze falen. Hoe haal je als docent het beste in zulke leerlingen naar boven?
19: Timemanagement
In het onderwijs is het werk nooit af. Daarbij heb je naast
je dagelijkse werkportie soms piekbelastingen. Als je niet oppast, ben je alle
dagen druk tot in de kleine uurtjes en brand je binnen de kortste kerel op. Hoe
win je tijd in je agenda en ruimte in je hoofd?
20: De eerste maanden
Na jarenlang studeren komt het moment dat je echt aan het
werk gaat. En dat valt zijn altijd mee. Je maakt in korte tijd kennis met
tientallen collega’s, honderden leerlingen, de regels van de school en nog veel
meer. Hoe kom je deze periode ongeschonden door?
Volgende week hoofdstuk 21 t/m 30!
Liefs!
Interessante onderwerpen, Elseline!
BeantwoordenVerwijderenIk ben erg benieuwd naar de rest van tips, dus gelijk maar eens een kijkje genomen bij de Onderwijsbond. Er zitten ongetwijfeld minimaal 280 voor mij bruikbare tips bij ;-), dus bedankt voor het tippen!
Er staan hele interessante tips in, dit boekje is absoluut een aanrader. Ik heb ook een ander boekje van de Aob voorbij zien komen, maar die kon ik even niet zo snel vinden. :-)
Verwijderen