woensdag 14 augustus 2013

282 tips: hoofdstuk 11 t/m 20

Vorige week zette ik de eerste tien hoofdstukken uit het boekje van de Algemene onderwijsbond (“282 tips voor leerkrachten”) online. Omdat dertig hoofdstukken erg veel was voor in één blog, heb ik het opgedeeld in drie blogs. Vandaag dus de tweede blog.
11: Pesten
Een tas van een fiets afschoppen, schelden, spugen, anonieme mailtjes sturen en buitensluiten. Pesten kan altijd en overal gebeuren, ook op school. Slachtoffers gaan niet alleen elke dag met angst naar school, vaak houden zij hun leven lang last van de gevolgen. Als leraar kan – en moet – je optreden tegen pesten op school.

12: Verdriet
Een klasgenootje dat verongelukt, een ouder die zelfmoord pleegt of een asielzoekertje dat het land wordt uitgezet. Bij grote en kleinere calamiteiten kunnen de emoties in de klas hoog oplopen. Hoe ga je daar als leerkracht mee om? En wat doe je met je eigen emoties?

13: Internet
Van de Nederlandse kinderen in 98 procent actief op internet. Als leerkracht weet je nooit precies wat je leerlingen digitaal uitspoken. Worden er vreemde sites bekeken? Wordt er digitaal gepest? Hoe hou je een vinger aan de pols?

14: Seks
Seks in ruil voor een breezer en groepsverkrachtingen in kelderboxen – de media melden regelmatig seksuele ontsporingen bij jongeren. Het kan niet anders of ook seksuele opvoeding ligt op het bordje van scholen. Voer voor specialisten, zou je denken. Maar wat als de sfeer in de klas seksueel geladen is of leerlingen zelf met vragen komen?

15: Slechtnieuwsgesprek
Een kind dat blijft zitten, zich misdraagt in de klas of een verwijzing krijgt voor een andere school – het leidt meestal tot een lastig gesprek met de ouders. Beginnende leraren zijn vaak als de dood voor een slechtnieuwsgesprek. Hoe bereid je het voor en wat doe je als de ouders eenmaal tegenover je zitten?

16: ADHD
Ze doen voor de denken, hebben geen rem en zijn zowel innerlijk als uiterlijk steeds in beweging. Een ADHD-kind voelt zich constant onrustig van binnen en heeft moeite met plannen en organiseren. Drie tot vijf procent van de kinderen heeft last van een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, ofwel ADHD. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?

17: Koninginnen en krengen
Met één blik kunnen meiden een ander vermorzelen. Wat zij doen, wordt vaak afgedaan als iets wat nu eenmaal bij meiden hoort. Maar het koninginnengedrag en de meidenintimidatie maken de klas tot een onveilige leeromgeving. Volwassenen hebben meestal geen idee wat er zich in alle subtiliteit afspeelt. Wat kun je eraan doen?

18: Faalangst
Eén op de vijf kinderen presteert onder de maat omdat hij bang is om te falen. Meestal zijn deze kinderen zo gefocust op de angst om te falen, dat ze helemaal blokkeren. Hun grootste angst wordt dan werkelijkheid; ze falen. Hoe haal je als docent het beste in zulke leerlingen naar boven?

19: Timemanagement
In het onderwijs is het werk nooit af. Daarbij heb je naast je dagelijkse werkportie soms piekbelastingen. Als je niet oppast, ben je alle dagen druk tot in de kleine uurtjes en brand je binnen de kortste kerel op. Hoe win je tijd in je agenda en ruimte in je hoofd?

20: De eerste maanden
Na jarenlang studeren komt het moment dat je echt aan het werk gaat. En dat valt zijn altijd mee. Je maakt in korte tijd kennis met tientallen collega’s, honderden leerlingen, de regels van de school en nog veel meer. Hoe kom je deze periode ongeschonden door?

Volgende week hoofdstuk 21 t/m 30!

Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Interessante onderwerpen, Elseline!

    Ik ben erg benieuwd naar de rest van tips, dus gelijk maar eens een kijkje genomen bij de Onderwijsbond. Er zitten ongetwijfeld minimaal 280 voor mij bruikbare tips bij ;-), dus bedankt voor het tippen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan hele interessante tips in, dit boekje is absoluut een aanrader. Ik heb ook een ander boekje van de Aob voorbij zien komen, maar die kon ik even niet zo snel vinden. :-)

      Verwijderen