maandag 19 augustus 2013

Verandering #5

Toen ik laatst dacht aan werken in groepjes, kwam er meteen een vijfde verandering in me op. Het is geen hele uitgebreide verandering en het kost me elke les ook maar een paar seconden van mijn tijd. Maar die paar seconden levert me wel een grote winst op.

Als de leerlingen in groepjes werken (of gewoon twee aan twee), is er één reden waarom ik liever niet continu bij ze langsloop: de leerlingen gooien graag hun tas in het gangpad. Ik kan me soms nog net op tijd vasthouden aan een tafel, maar anders was ik al zeker tien keer languit in het lokaal gevallen. Die tassen van de leerlingen zijn toch wel een klein irritatiepuntje.

Vanaf nu laat ik de leerlingen hun tas onder de tafel zetten. Ik snap ook niet dat ik dat vorig jaar niet al heb gezegd. Elke les had ik er last van (en nog het meest tijdens een les met een proefwerk, omdat ik dan vaker dan normaal door het lokaal loop), maar ik liet het altijd maar zo. Vanaf les 1 zal ik de leerlingen erop hameren om de tas onder de tafel te zetten. Na tien lessen zal het vast wel een automatisme zijn en zullen de leerlingen het vanzelf doen.

En dan nog een ander dingetje. Aan het eind van elke les loop ik snel alle tafels langs om de stoelen aan te schuiven. Voor de volgende klas is het wel zo netjes als de tafels en stoelen recht staan (lijkt me), dus in het minuutje tijd dat ik heb, zorg ik dat heel het lokaal weer opgeruimd staat. Het kost mij een minuut (als ik snel ben), maar voor de leerlingen is het slechts een halve seconde werk. Even de stoel aanschuiven en klaar is Kees.

Ik snap niet dat ik die twee punten niet al veel eerder heb aangepakt. Het is er gewoon bij ingeslopen. Vanaf september ga ik hier goed op letten en dan zal er ongetwijfeld een blog online komen over deze vijfde verandering.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten