maandag 9 september 2013

Lokaal opvrolijken

Vorige week vrijdag ben ik voor het eerst naar mijn werk geweest om alvast te wennen. Op de scooter terug naar huis had ik ineens allemaal geweldige ideeën voor het komende schooljaar. Voor één van die plannen had ik materialen nodig, dus ik besloot meteen door te rijden naar het winkelcentrum.

Mijn lokaal is ontzettend saai. Witte muren, een leeg prikbord en verder helemaal niets. Ik wil het graag wat opleuken, maar het vervelende is dat mijn lokaal dan helemaal zo klein gaat lijken. Bij mijn collega’s zie ik wel eens planten op de vensterbanken staan. Maar: ik heb geen vensterbanken. Of ik zie allemaal leuke fotolijstjes aan de muur hangen met foto’s van hun kinderen. Maar: ik heb geen kinderen. En zo zie ik nog veel meer leuke dingen.

Het liefst maak ik van mijn lokaal een tweede huiskamer. Een leuke inrichting, leuke dingen aan de muur, planten in mijn lokaal. Ik wil me er thuis voelen en ik wil ook absoluut dat de leerlingen zich thuis gaan voelen. Alleen erg jammer dat er ten eerste niet veel verbouwd mag worden, er ten tweede heel weinig ruimte in mijn lokaal is en dat er ten derde binnenkort een nieuw plafond in wordt gezet, wat er voor gaat zorgen dat het een enorme puinzooi gaat worden.

Daarom bedacht ik iets wat niet veel ruimte in beslag neemt, wat toch de muren een beetje opleukt, waardoor je ziet dat in mijn lokaal wiskunde gegeven wordt en waarmee de leerlingen (op een leuke manier) met de stof bezig zullen zijn.

Ik wil een groepje van drie of vier leerlingen aan het eind van elk hoofdstuk een poster laten maken. Niet voor een cijfer, maar gewoon voor de lol. Ik ga ook niemand verplichten, maar het zou wel leuk zijn als iedereen een keer aan de beurt komt. Deze leerlingen mogen de poster naar eigen inzicht invullen. Een mindmap, leuke plaatjes van internet, mooie zelfgetekende voorbeelden enzovoorts. Ik laat dit maken op verschillende kleuren papier, zodat de muren niet langer wit zijn, maar eindelijk een beetje kleurrijk.

We zijn net een week begonnen, dus het duurt nog even voordat ik de leerlingen laat beginnen. Maar ik kan niet wachten tot het zover is en het lokaal er eindelijk wat leuker uit gaat zien!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten