maandag 2 september 2013

Namen leren

Dinsdag zie ik al mijn 115 leerlingen. Daarvan ken ik gelukkig 26 leerlingen al, maar de andere 89 leerlingen zie ik voor het eerst. En dat betekent dat ik er een hoop nieuwe namen bij krijg!

Via de schoolsite heb ik al gekeken welke klassen ik krijg. Hierbij zie je de foto’s van de leerlingen met daarbij hun naam. Maar een fotolijst is echt niet genoeg om de namen te leren.

Op internet heb ik gezocht naar trucs om de namen zo snel mogelijk uit mijn hoofd te leren. Ik vind het altijd zo knullig staan als je na een paar weken of zelfs maanden de leerlingen nog niet bij hun naam kunt noemen. Ik heb de leerlingen vier uur per week, dus gelukkig heb ik alle tijd om te oefenen.

Wat oefenen is precies wat er gedaan moet worden. Elke les opnieuw proberen om namen te onthouden, om jezelf te controleren en vooral om jezelf te toetsen. Hieronder staat een lijst met tips en trucs om de namen (zo snel mogelijk) te leren.

- Luister goed als een leerling zijn of haar naam uitspreekt. Herhaal het (een paar keer) in je hoofd en kijk de leerling ook goed aan. Probeer het gezicht aan de naam te koppelen.
- Herhaal de naam. Als iemand zegt dat zijn naam Kees is, gebruik dan zijn naam in je antwoord. ‘Goed gedaan, Kees.’ Bij het voorstellen aan de deur tijdens de eerste les is het wat te veel werk om iedereen te groeten (‘Hallo Lisa, hallo Kim, hallo Kees, hallo Jan’), maar bij klassikale beurten kun je hier wel goed gebruik van maken.
- Koppel de naam aan een bekende met diezelfde naam. Heeft dat ene jongetje dezelfde naam als je vader? Of dat meisje dezelfde naam als je beste vriendin? Probeer dan gelijkenissen te zoeken. Bijvoorbeeld dezelfde haarkleur of dezelfde hobby.
- Probeer lang de tijd te nemen voor iemand. Het schijnt dat vijf tot tien seconden per persoon lang genoeg is om iemands naam te onthouden. Ik vraag me af of dit ook voor bijna honderd namen geldt… Stel een vraag bij het voorstellen, zodat je langer de tijd hebt om zijn/haar naam tot je te nemen.
- Het schijnt dat je een naam zeven keer moet gebruiken wil je de naam onthouden. Je hoort de naam, leest de naam, zegt de naam hardop, gebruikt de naam in een zin, schrijft de naam op… En inderdaad, ook dit is veel werk bij 89 nieuwe namen…
- Ga actief met het leren van de namen aan de slag. Als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn, pak dan de namenlijst of fotolijst erbij. Controleer jezelf steeds of je de namen van de leerlingen al kent.
- Gebruik, zeker in de eerste weken, een plattegrond en laat de leerlingen altijd op dezelfde plek zitten. Op mijn werk wordt een plattegrond door de mentor gemaakt. Deze wordt tijdens elke les (Nederlands, Frans, geschiedenis, wiskunde…) gebruikt. Door zelf een plattegrond te maken (lees: door zelf alle namen een keer op te schrijven) ben je actiever bezig met de namen en zal je ze ook sneller onthouden.
- Maak er een wedstrijd van. Controleer na één week welke namen je kent. Elke naam die je (nog) niet kent, is een strafstreepje. De namen die je wel kent zijn bonusstreepjes. Of zeg tegen de leerlingen dat je jezelf een x aantal lessen/weken de tijd geeft om de namen te leren kennen. Elke fout die je daarna maakt, kost je een traktatie.
- Controleer de namen regelmatig. Ga bij de deur staan en check welke leerlingen je al bij naam kent. Of deel de proefwerkblaadjes uit zonder één fout te maken.

Ik ga deze tips de komende weken in praktijk brengen. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot ik álle namen ken.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen