Hoofdstuk 16, tip 5:
Betrap hem op goed gedrag
Complimenteer hem
direct als hij goed luistert of eerst zijn vinger opsteekt voor hij praat. Of
steek even je duim op. Hij zal de volgende dag eerder geneigd zijn weer zijn
best te doen.
Wat ik nu ga zeggen klinkt ontzettend fout, maar ik vind het
af en toe best jammer dat ik zelf niet iemand ken (in mijn persoonlijke
omgeving) met ADHD. Het zou voor mij als docent veel makkelijker zijn als ik de
persoon achter de ‘ADHD’ kan zien. In de lessen zie ik vaak alleen de nadelen
van deze leerlingen. Natuurlijk weet ik dat deze leerlingen ook heel veel positieve
kanten hebben, maar ik vergeet daar helaas te vaak naar te kijken.
Misschien moet ik deze jongen als een soort projectje zien.
Ik denk dat ik veel van deze leerling kan leren wat betreft omgaan met
leerlingen met ADHD. Het is een ontzettend lieve jongen, maar ik zie bij hem
dat zijn ADHD (en lichte vorm van autisme) bij hem enorm in de weg zit.
Ik zal proberen de komende tijd wat trucs op hem toe te
passen. Zonder dat hij het merkt natuurlijk! Gewoon, wat complimenten, wat
positieve aandacht… Ik ben benieuwd waar dat toe gaat leiden!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten