woensdag 4 december 2013

Tip: Houd je aan de regels (#32)

Er zijn docenten die de regels aan hun spreekwoordelijke laars lappen. Ik had op de middelbare school een (hele lieve!) docent die altijd te laat kwam. Altijd! Hij stond namelijk nog buiten te roken. Of hij was nog even koffie aan het halen, aan het kopiëren of hij had zich verslapen. Het maakte ons niet veel uit. Wij, de leerlingen, wisten wel dat we rustig aan konden doen. ‘Ach, hij zal toch nog niet bij het lokaal zijn.’

Hoofdstuk 7, tip 7: Houd je aan je eigen regels
Petten en mutsen af, jassen uit, op tijd komen en niet kauwen in de klas. Puberende jongeren meten zich af aan de docent. Leg de regels uit en verklaar waarom je ze belangrijk vindt. Gedraag je vervolgens altijd zelf volgens de regels. Te laat komen in de les is bij pubers funest, want dan ‘mogen’ zij het ook.

Ik keur het niet goed dat die docent altijd te laat kwam, maar nu, een paar jaar later, is dat wel één van de dingen die me zijn bijgebleven van hem. Het hoorde een beetje bij zijn verstrooide karakter en achteraf kan ik er wel om lachen. Zo was hij.
Toch vind ik het niet heel erg netjes naar de leerlingen en ook niet erg collegiaal. Je werkt op een school en op een school zijn nu eenmaal regels. Véél regels. En ook al ben je het niet met alle regels eens, het is wel van belang om je ook als docent te houden aan die regels.

Een ander voorbeeld. Op één van mijn stagescholen zat mijn begeleidster elke les te whatsappen met haar vriend. Natuurlijk is het heel cool als je met de tijd mee gaat, maar ik vind het absoluut not done om dit te doen in het bijzijn van de leerlingen. Want terwijl zij hun hersentjes braken over de wiskundesommen, zat zij te grinniken om iets wat haar vriend stuurde. Nee, dat kan niet.

Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik me ook niet aan alles regels houd die voor de leerlingen gelden. Leerlingen mogen in het lokaal niet eten of drinken. Ik drink tijdens het lesgeven best wat flesjes water weg, of kopjes thee. En als er geen leerlingen zijn en mijn maag begint te knorren, dan ga ik niet helemaal naar de personeelskamer lopen om daar mijn boterham op te eten. Dat doe ik ook gewoon achter mijn bureau.

En die telefoons… Ja, we kunnen wel stellen dat ik niet zonder telefoon kan. Hij ligt op mijn bureau achter een stapel papierbakken, verstopt voor de leerlingen. Ik raak dat ding niet aan tijdens de lessen, maar zodra ik een vrij minuutje vind en er geen leerlingen in de buurt zijn, kijk ik toch even of ik nog belangrijk ben geweest.

Water drinken en dit laatste voorbeeld zie ik niet als tegen de regels in gaan. Er zijn extremere voorbeelden te bedenken. Over het algemeen kunnen we dus wel zeggen dat ik me aan de regels houd. Dat zouden al mijn collega’s moeten doen.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten