zaterdag 11 januari 2014

Dagboek: Hoe ziet mijn huis er ook al weer uit? (#16)

Het was weer een lange week. Het lijkt ook alsof de weken na de vakanties altijd éxtra lang zijn, omdat ik zo erg terugverlang naar het lekker-uitslapen-en-niets-doen-ritme. Helaas zat dat er deze week niet in. Met mijn vijf dagen op school inclusief twee tafeltjesavonden én twee dagen met vergaderingen en nog een oudergesprek, heb ik de binnenkant van mijn huis weinig gezien de afgelopen week.
 
De eerste dag dat ik op school kwam, was maandag, de eerste dag na de vakantie. Er was een nieuwjaarsborrel, en omdat ik er bij de kerstborrel niet was - en daarvoor ook op mijn kop heb gekregen - was ik dit keer wel langs mijn werk gegaan. En wat een stomme keus was dat. Niemand zou me hebben gemist als ik de vijf uren die ik daarmee kwijt was, gewoon thuis had gezeten om thuis te werken.
 
Dinsdag begon het dan echt. Ik was dubbel zenuwachtig: de eerste lessen na de vakantie én een tafeltjesavond! Gelukkig is alles goed afgelopen en kwam ik 's avonds met een goed gevoel thuis. Over afgelopen dinsdag heb ik ook een 'Dag uit het docentenleven' geschreven, een blogposts waarin ik mijn dag van uur tot uur op schrijf.
 
Op woensdag was mijn dag net zo lang: lesgeven, ontiegelijk veel tussenuren (die ik dit keer heb ingevuld door met collega's te kletsen) en daarna nog twee gesprekken met ouders. Omdat de dinsdagavond goed was bevallen en er geen lastige ouders tussen zaten, was ik direct een stuk minder zenuwachtig. Sterker nog, ik had er best zin in. Ik had er vrijwel geen moeite mee dat ik weer met ouders moest praten over de leerlingen. Ik probeer het dan ook meer te zien als een doodgewoon gesprek met een vreemde op straat - hoewel de inhoud van het gesprek natuurlijk heel anders is! - dan een gesprek met iemand die me misschien gaan afkraken op mijn lesgeven...
Woensdag heb ik in mijn 2havo-klas het werkblad over de cirkeldiagrammen gebruikt (zie 'Documenten'). Binnenkort ga ik hier een blogpost over schrijven, want het was een aanrader!
 
Donderdag had ik geen tafeltjesavond, maar wel een lange dag met vergaderingen. Hoewel, een lange dag... Ik mag niet klagen. Want toen ik woensdagavond in de trein zat, zag ik een mailtje binnenkomen: ik zou de volgende dag, donderdag dus, de eerste twee uur vrij zijn. Joepie! Daar heb ik dan ook fijn gebruik van gemaakt. In plaats van mijn wekker op half zes, stond mijn wekker op zeven uur. En dat was heel erg welkom.
De keerzijde daarvan was wel dat ik twee tussenuren minder had; alle lessen zouden non-stop achter elkaar door gaan, op de pauzes na. Ik was er wat angstig voor, maar uiteindelijk is dat allemaal goedgekomen.
 
Mijn rooster van de vrijdag is veranderd; ik geef nu les tot 15.00 in plaats van 15.50. "Buitenstaanders" zullen natuurlijk denken dat die vijftig minuten echt geen verschil maken, maar als docent kan ik je vertellen: dat doet het wel! Vrijdagmiddag, het achtste uur. Leerlingen willen weg, weekend staat voor de deur, Lange dag achter de rug. Lesgeven is dan geen doen meer! Ik was dus heel blij dat het achtste uur niet meer door ging. Helaas had ik wel nog een vader van een leerling die me graag wilde spreken en de vrijdagmiddag kwam hem érg goed uit. Dus daar zat ik, in een bijna-verlaten-schoolgebouw te wachten op deze ouder, die te laat was met de inschrijving voor de reguliere tafeltjesavond. (...)
 
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten